تولید محصولات صنعتی با فناوری نانوچاپ

شرکت دای نیپون پرینتینگ (Dai Nippon Printing) از ابتدای ماه مارچ سال ۲۰۱۵ با استفاده از فناوری نانوچاپ خود، کسب و کار تازه‌ای راه اندازی کرده است. این شرکت قصد دارد تا محصولات مختلف را با استفاده از این فناوری تولید کند.

شرکت دای نیپون پرینتینگ (Dai Nippon Printing) کسب و کار جدیدی برای استفاده از فناوری نانوچاپ در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. این کسب وکار شامل توسعه محصولات میکروماشین، ساخت الگو و قالب و نمونه اولیه از محصولات است.
فناوری نانوچاپ در واقع یک فناوری میکروماشین است که برای چاپ الگوها روی سطوح مختلف نظیر رزین و انتقال الگوها از مقیاس نانو به میکرو با هزینه کم است. این شرکت قصد دارد از این فناوری برای کسب و کار ماشین‌های نانومقیاس استفاده کند و در نهایت محصولات الکترونیکی نظیر ادوات ذخیره اطلاعات، دیودهای نشر نور، پنل‌های نوری، سل‌های فتوولتائیک و مواد زیستی و پزشکی تولید کند.
در سال‌های اخیر نیاز به قطعات ابزارهای میکرو و نانومقیاس افزایش یافته است. همچنین صنعت نیاز به موادی دارد که بتواند ویژگی‌های تازه و جدیدی داشته باشد تا از آن‌ها در محصولات نوری نظیر نمایشگرها یا تجهیزات پزشکی استفاده کند. مشکل موجود در این مسیر، فقدان ابزار و دانش لازم برای طراحی و ساخت الگوهای مورد نیاز برای این کار است. از سوی دیگر، هزینه تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای تولید نانوساختارها بسیار بالا است.
شرکت DPN روی فناوری نانوچاپ فعالیت داشته و از آن برای تولید مدارات نیمه‌هادی استفاده می‌کند. این شرکت در حال حاضر از مرحله تحقیقات اولیه تا توسعه الگوهای نانومقیاس نیمه‌هادی فعالیت دارد. DPN همچنین از این فناوری برای تولید فیلم‌های لایه نازک با ضریب شکست بسیار کم استفاده کرده و در نهایت محصولی با انعکاس نور بسیار پایین تولید کرده است. در این محصول یک لایه نازک با هزاران برجستگی نانومقیاس روی سطح وجود دارد.
این شرکت قصد دارد از این تجربه‌ها برای کسب و کار جدید خود استفاده کند و در نهایت نیاز بازار و صنعت را تامین کند.
DPN تاکنون روی ساخت الگوهای بزرگ حاوی چند نوع آرایه کار کرده و نمونه اولیه از الگوهای قابل انتقال به سطوح دیگر را نیز ساخته است.