برگزاری دو سمینار در حوزه کاربردهای فناوری نانو در صنایع غذایی و کشاورزی در یزد

به مناسبت هفته فناوری نانو در استان یزد، گروه ترویج صنعتی کشاورزی و صنایع غذایی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دو سمینار را با عناوین «فناوری نانو و تحولات متصور برای صنایع غذایی و نوشیدنی» و «فناوری نانو و تحولات متصور برای کشاورزی و صنایع وابسته» در روز د

سمینار «فناوری نانو و تحولات متصور برای صنایع غذایی و نوشیدنی» با حضور مدیران، کارشناسان و دانشجویان صنایع غذایی استان یزد، برگزار گردید.

 در برنامه مذکور به توضیح کاربردها و قابلیت‌های فناوری نانو در بخش‌های مختلف صنایع غذایی و معرفی آخرین محصولات و دستاوردها پرداخته شد که این موارد به شرح زیر است:
۱٫    بازار نانوغذاها و نوشیدنی‌ها
۲٫    فناوری نانو و به کارگیری آن در شرکت‌های معتبر صنایع غذایی دنیا
۳٫    انواع نانوفناوری‌های مورد استفاده در غذا و نوشیدنی (معرفی محصولات و بازار مربوطه)
۴٫    آخرین تحقیقات در حال انجام در زمینه فناوری نانو و صنایع غذایی
۵٫    فناوری پلاسما و کاربرد آن در صنایع غذایی و بسته‌بندی
۶٫    فناوری نانو و تصفیه آب و پساب کارخانه و معرفی محصولات

همچنین به معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و حمایت‌های صنعتی ستاد نانو از فعالان صنعتی پرداخته شد. در پایان علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات کارشناسان و مدیران، نیازهای صنعتی این افراد نیز ثبت گردید که حدود ۲۱ تقاضای صنعتی مطرح و ثبت شد. این موارد به تفکیک به صورت زیر است:

 filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بیشترین تقاضای صنعتی ثبت شده در صنایع غذایی استان مربوط به بسته‌بندی محصولات غذایی است که ۴۰ درصد کل تقاضاها را شامل می‌شود. تصفیه آب و پساب کارخانه با سهمی معادل ۲۰ درصد و تقاضای استفاده از فناوری‌هایی چون پاستوریزاسیون و پلاسمای سرد (هر کدام ۱۲ درصد)، نشان از استقبال صنایع غذایی استان یزد از فناوری‌های موجود است.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر کارشناسان، مدیران صنایع غذایی استان با کاربردها و محصولات فناوری نانو در صنایع غذایی، گزارش‌ها و کتابچه‌هایی در بین افراد شرکت کننده توزیع گردید که این موارد به شرح زیر است:
۱٫    کتابچه محصولات فناوری نانو ساخت ایران
۲٫    نانوکامپوزیت‌های زیست تخریب‌پذیر در بسته‌بندی مواد غذایی
۳٫    مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در صنایع غذایی، بسته‌بندی
۴٫    فناوری نانو و کاربردهای آن در صنایع غذایی

سمینار بعدی با عنوان “فناوری نانو و تحولات متصور برای کشاورزی و صنایع وابسته” با مشارکت و استقبال مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی، کشاورزان نمونه و مدیران شرکت‌های کشاورزی استان روبرو شد.
 
در برنامه مذکور با توجه به نیازهای کشاورزی استان یزد به توضیح کاربردهای فناوری نانو در بخش‌های مختلف کشاورزی و معرفی آخرین محصولات و دستاوردها پرداخته شد که این موارد به شرح زیر است.
۱٫    نانوحسگرهای پایش رطوبت خاک و معرفی مراکز فعال در این حوزه
۲٫    حفظ رطوبت خاک و معرفی محصولات
۳٫    فناوری نانو و آب مورد نیاز کشاورزی (تشخیص آلودگی، تصفیه آب و معرفی محصولات)
۴٫    حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه و معرفی شرکت‌ها و محصولات
۵٫    مبارزه با آفات و بیماری‌ها و معرفی شرکت‌ها و محصولات
۶٫    فناوری پلاسما و جوانه زنی بذر
۷٫    معرفی محیط‌های کنترل شده کشت (CEA) و نقش فناوری نانو در چنین محیط‌هایی
۸٫    تاثیر فناوری نانو در مدیریت پس از برداشت و محصولات این حوزه
۹٫    کاربردهای فناوری نانو در دامپروری و صنایع شیر و لبنیات
۱۰٫    کاربردهای فناوری نانو در ماشین‌های کشاورزی

در پایان این برنامه علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات کارشناسان و مدیران، نیازهای صنعتی این افراد نیز ثبت گردید که بیش از ۴۱ تقاضای صنعتی مطرح و ثبت شد. این موارد به تفکیک به صورت زیر است.
 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

استان یزد مقام دوم تولید محصولات گلخانه‌ای را در کشور دارا است. با توجه به کمبود آب و خشکسالی، توسعه فضاهای گلخانه‌ای از سیاست‌های کشاورزی استان است. بر همین مبنا، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی، مبارزه با آفت و بیماری‌ها و کاهش استفاده از سموم شیمیایی و تامین آب مورد نیاز کشاورزی از دغدغه‌های کشاورزی استان یزد بوده که این موارد در تقاضاهای صنعتی ثبت شده نیز مشهود است. به طوریکه از مجموع کل تقاضاهای ثبت شده فقط ۲۹ درصد آن مربوط به بسته بندی و انبارمانی محصولات کشاورزی است و استفاده از آفت‌کش‌های مناسب و تامین آب مورد نیاز یه ترتیب ۲۰ و ۱۲ درصد تقاضاهای صنعتی را شامل می‌شود.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر کارشناسان، مدیران و کشاورزان استان با کاربردها و محصولات فناوری نانو در کشاورزی، گزارش‌ها و کتابچه‌هایی در بین افراد شرکت کننده توزیع گردید که این موارد به شرح زیر است:
۱٫    کتابچه محصولات فناوری نانو ساخت ایران
۲٫    غنی‌سازی محصولات کشاورزی با نانوکودهای کلاته آهن و روی
۳٫    افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی با استفاده از نانوکودهای بیولوژیک
۴٫    مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در صنایع غذایی، بسته‌بندی و کشاورزی
۵٫    نانوحسگرهای تشخیص سموم کشاورزی
۶٫    فناوری نانو و توسعه آن در کشاورزی