سمینار آموزشی «آشنایی با طراحی صنعتی محصولات دانش‌بنیان» برگزار شد

سمینار آموزشی «آشنایی با طراحی صنعتی محصولات دانش‌بنیان» توسط مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار ایرانیان (کریدور) و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو ششم دی‌ماه در محل کانون اسلامی انصار برگزار گردید.

در این سمینار چهار ساعته که با هدف آشنایی مخاطبان با اصول، فرایند و لزوم طراحی صنعتی برای محصولات و تجهیزات ساخته شده با فناوری‌های پیشرفته طراحی شده بود، در مجموع ۳۸ نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه فناوری نانو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو حضور یافتند.

این جلسه با سخنرانی دکتر حامد افشاری، مدیرعامل مؤسسه خدمات فناوری تا بازار در زمینه «لزوم حمایت قشر سیاست‌گذار از توسعه فناوری‌های نوین» آغاز شد.

سپس دکتر سید رضا مرتضایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و مشاور مؤسسه در زمینه طراحی صنعتی به بیان مسائلی از قبیل ارزش‌های طراحی صنعتی، اثر زیبایی محصول در جلب نظر مشتری، اثر منفی تناقضات بین طراحی و عملکرد یک محصول به خصوص در حوزه فناوری‌های پیشرفته و نیز روند تغییرات طراحی با توجه به دوره عمر محصولات پرداخت.
 
دکتر مرتضایی با تاکید بر اینکه هدف از طراحی محصول در گام نخست تولید ارزش است افزود: «طراحی، تصویری است که شما از نقطه نظر عملکرد و زیبایی محصولات و خدماتتان در ذهن کاربر برجا می‌گذارید، طراحی بهتر رضایت بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت.»

وی همچنین در خصوص برخی از مهم‌ترین پیامدهای اقتصادی استفاده از طراحی نزد شرکت‌های بریتانیایی اظهار کرد: «استفاده از طراحی نزد شرکت‌های بریتانیایی پیامدهای اقتصادی بسیار قابل توجه‌ای داشته که از جمله این پیامدها می‌توان به مواردی اشاره کرد:
•    از هر ۱۰۰ پوندی که شرکت‌ها صرف طراحی می‌کنند، گردش مالی آنها تا ۲۲۵ پوند افزایش می‌یابد.
•    به‌طور متوسط، کسب‌وکارها توانسته‌اند با استفاده از طراحی حداقل ۶/۳ درصد سهم بازار خود را افزایش دهند
•    دوسوم شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بریتانیایی معتقدند طراحی بخش مکمل مهمی از عملکرد اقتصادی آینده‌شان خواهد بود
•    و همچنین کسب‌وکارهایی که ارزش آفرینی را از طریق طراحی انجام می‌دهند.»

مشاور طراحی صنعتی کریدور در جمع‌بندی ارائه خود تصریح کرد: «طراحی را تولید ارزش (به ویژه زیبایی و راحتی استفاده) بدانیم، از انرژی موجود در زیبایی بهره ببریم، از تضاد و تناقض محتوا و ظاهر بپرهیزیم همچنین طراحی را رمز ماندگاری در بازار ببینیم و نوآوری را بر سه عنصر کسب وکار، فناوری و طراحی استوار کنیم.»

بخش بعدی سمینار به صحبت‌های دکتر ناصر کلینی، استاد دانشگاه علم و صنعت به عنوان دیگر مشاور طراحی صنعتی مؤسسه اختصاص داشت. وی نیز صحبت‌های خود را که به طور کلی به اهمیت طراحی از جنبه ارتباط انسان و تجهیزات اختصاص داشت در سه شاخهٔ عوامل مؤثر در طراحی محصول، ابعاد فیزیولوژیکی و روانشناسانهٔ ارگونومی محصولات ارائه نمود.

وی در بخش نخست سخنرانی خود پس از بیان اهمیت و اهداف طراحی‌صنعتی افزود: «فراهم کردن رابطه‌ی بهینه بین مردم و تکنولوژی و خلق اینترفیس مطابق با ویژگی‌های انسان از مهم‌ترین نکاتی‌است که طراحان صنعتی بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.»

به گفته دکتر کلینی، وظیفه طراحان در ارتقای یک محصول موفق متناسب با نیاز‌های مصرف‌کننده، خلق زیبایی، استایل، عملکرد، ارگونومی(گشتالت کلی) است.
وی هدف ارگونومی- مهندسی عوامل انسانی در طراحی صنعتی را تطبیق و سازگاری کلیه عوامل (محیط، مشاغل، ابزار و تجهیزات) با انسان است، اظهار کرد: «منظور از اورگونومی در طراحی صنعتی محصولات، ایجاد تعامل مناسب بین محیط- محصول و انسان در تحقیق ایمنی، سلامت، رفاه، آسایش و رضایتمندی انسان است. همچنین منشا تدوین اصول ارگونومی، قابلیت‌ها و محدودیت‌های فیزیکی/ روانی انسان است.»

دکتر کلینی در پایان سخنرانی خود به معرفی نقش برخی عناصر ادراکی مانند رنگ، انحنا و نسبت طلایی در طراحی‌های صنعتی پرداخت.

در ادامه این سمینار، فیلم مصاحبه با مهندس احمد مهدوی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پوشش‌های نانوساختار پخش شد که درباره تجربه اصلاح طراحی صنعتی یکی از محصولات خود صحبت می‌نمود.

مهندس مهدوی ضمن تأکید بر لزوم انجام طراحی صنعتی قوی برای ورود به بازارهای بین‌المللی، انجام این کار از طریق شرکت‌های متخصص و حرفه‌ای را نیز یک امر حیاتی دانست.

پس از پخش فیلم، مهندس ناصر امامی رضوی، مدیرعامل شرکت آکسون کارگزار طراحی صنعتی مؤسسه، فرایند عملی اصلاح طراحی صنعتی محصولات را تشریح و در مورد تعدادی از پروژه‌های انجام شده در زمینه تجهیزات دانش‌بنیان بحث نمود.

در ادامه نیز مهندس حسن قاسمی، مسئول کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان، به بیان حمایت‌های مؤسسه از شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف توسعه کسب و کار و علی‌الخصوص طراحی صنعتی پرداخت. در بخش پایانی نیز شرکت‌کنندگان، سؤالات و ابهامات خود را در قالب پنل پرسش و پاسخ با سخنرانان مختلف سمینار مطرح نمودند.

شایان ذکر است مؤسسه خدمات فناوری تا بازار، در آینده برنامه‌های آموزشی مشابه دیگری را نیز به منظور حمایت از توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری‌های نوین، طراحی و برگزار خواهد کرد.