نشست تخصصی کاربردهای نانو در کشاورزی و صنایع غذایی برگزار شد

نشست تخصصی کاربردهای فناوری نانو در کشاورزی و صنایع غذایی با حضور جمعی از مدیران شرکت‌ها، موسسات و هولدینگ‌های فعال در حوزه کشاورزی وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو صبح روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در محل ستاد توسع

در ابتدای این نشست که با هدف معرفی پتانسیل‌ها فناوری نانو در حوزه کشاورزی برگزار شد، نمایندگانی از سه شرکت پیام‌آوران نانو‌فناوری فردانگر(PNF)، نانو‌پلاست جلفا ارس و زیست‌ شیمی آزما رشد به معرفی فناوری‌ و محصولات خود پرداختند.

نماینده شرکت نانو‌پلاست جلفا در این نشست به معرفی فناوری تولید نانو‌کامپوزیت‌ها با ویژگی‌های خاص و دونمونه از محصولات این شرکت (پلاستیک گلخانه‌ای هوشمند حاوی نانو‌ذرات و بسته‌های نانو‌کامپوزیتی جهت استفاده برای محصولات کشاورزی پس از برداشت) پرداخت.
شرکت نانو‌پلاست جلفا ارس یکی از شرکت‌های نانویی فعال در حوزه کشاورزی است که با داشتن فناوری تولید نانو‌کامپوزیت‌ها با ویژگی‌های خاص در راستای تولید انواع پلاستیک و بسته‌بندی در مقیاس صنعتی فعالیت دارد. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به کیسه پلاستیک نایلون با مقاومت بالا حاوی نانو‌ذرات، پلاستیک زباله آنتی‌باکتریال حاوی نانو‌ذرات، پلاستیک اکسازیست تخریب‌پذیر، پلاستیک گلخانه‌ای هوشمند حاوی نانو ذرات اشاره نمود.

دستگاه حذف فلزات سنگین از آب شـرب به روش نانو‌کویتاسیون ساخت شرکت نانو‌فناوری فردانگر از دیگر سیستم‌های معرفی شده در این نشست بوده است.
امکانات و زیرفناوری‌های بکارگرفته شده در این دستگاه شامل موارد متعددی است که هر یک از آنها با بهره‌گیری از فناوری منحصربفرد خود، اجزای این محصول را تشکیل می‌دهند. مهمترین قسمت این محصول راکتور کویتاسیون است که قلب دستگاه را تشکیل می‌دهد.آب وارد دستگاه شــده و با عبور از از راکتورها، حباب‌های نانومتریک ایجاد می‌شــود و در مرحله بعد با انفجار حباب در بخــش دیگری از راکتور، حجم زیــادی از رادیکال‌های آزاد OH و H بوجود می‌آید کــه با عامل هیدروکســیل واکنش داده نمک‌های اکســیدی آن فلز واکنش ایجاد شده و باعث جذب و از بین بردن فلزات ســنگینی نظیر جیوه و آرسنیک از آب آشامیدنی می‌شود. تصفیه انواع آب‌های آشامیدنی و کشاورزی از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه بوده که تا کنون در چند پروژه‌های صنعتی در این خصوص استفاده و نتایج قابل قبولی بدست آمده‌است.

همچنین یکی از کارشناسان شرکت زیست شیمی آزما رشد نیز در این نشست به معرفی کودهای نانو بیولوژیک کشاورزی تولید شده در این شرکت پرداخت. این شرکت نانویی تولید‌کننده انواع نانو‌ذرات فلزی و پلیمری قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله کودهای نانو‌بیولوژیک کشاورزی در کشور است.
گفتنی است،کودهای نانوبیولوژیک، نانوکلات‌های ریزمغذی و کودهای کامل میکرو و ماکرو از جمله محصولات این شرکت‌ به شمار می‌روند. این محصولات که همگی بر پایه علم نانوبیوتکنولوژی تولید می‌شوند‌، به گونه‌ای فرموله شده‌اند که مصرف کودهای شیمیایی را تاحدود ۷۵ درصد کاهش می‌دهند.

در ادامه این نشست نیز مهندس دارستانی، یکی از کارشناسان گروه ترویج صنعتی کشاورزی ستاد توسعه فناوری نانو، مباحثی پیرامون پتانسیل‌های فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی ارائه نمود.

شایان ذکر است، مدیران شرکت‌ها، موسسات و هولدینگ‌های فعال در حوزه کشاورزی وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، در پایان این نشست از نمایشگاه دائمی محصولات و دستاوردهای فناوری نانو که در محل ستاد توسعه فناوری نانو برپاست بازدید کردند.