اختراع دستگاه جدید کنترل کیفیت نانوساخت

از آنجایی که در حال حاضر مواد جدیدی نظیر نانولوله‌های کربنی و گرافن نقش مهمی در حوزه ادوات الکترونیک و سایر کاربردها دارند، تولیدکنندگان به دستگاه‌های آزمایش کنترل کیفیتی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات تولیدی، ویژگی‌های موردنظر را داشته باشند.

ممکن است تولیدکنندگان و سازندگان به زودی به یک راهکار سریع و غیرمخرب برای ازمایش مجموعه‌ای از مواد در شرایط واقعی دست پیدا کنند. این امر حاصل پیشرفت‌های محققان مؤسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) ایالات متحده آمریکا در ارائه اندازه‌گیری‌های رول به رول (roll-to-roll measurements) است.
اندازه‌گیری‌های رول به رول معمولاً اندازه‌گیری‌های نوری برای ساخت و تولید رول به رول است. ساخت و تولید رول به رول شامل هرگونه روشی است که برای پردازش مداوم اقلام، از تسمه نقاله استفاده می‌کند که این امر حوزه لاستیک‌ها تا عناصر نانو را نیز دربرمی‌گیرد. از آنجایی که در حال حاضر مواد جدیدی نظیر نانولوله‌های کربنی و گرافن نقش مهمی در حوزه ادوات الکترونیک، کامپوزیت‌های نوین و سایر کاربردها دارند، تولیدکنندگان به دستگاه‌های آزمایش کنترل کیفیتی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات تولیدی، ویژگی‌های موردنظر را داشته و فاقد هرگونه عیب و نقصی هستند.
ازمایش های کنونی اغلب به برش، خراش و یا در غیر این صورت دستکاری محصول نیاز دارد که این امر فرایند ساخت و تولید را کند کرده و می‌تواند به عنصری که در حال آزمایش آن هستیم آسیب رسانده یا حتی آن را خراب کند.
در این راستا و برای اضافه کردن به روش‌های موجود آزمون بدون تماس، محققان NIST ویژگی‌های فیلم‌ها را از طریق عبور دادن آنها از یک جعبه مخصوص فلزی معروف به حفره مایکروویو اندازه‌گیری کرده‌اند. محققان مذکور در ابتدا دستگاه خود را با به جریان انداختن باریکه‌ای از یک نوار پلاستیکی به عنوان پلی‌آمید از طریق یک حفره، آزمایش کرده و با استفاده از تجهیزات تولید رول به رول با حجم بالا و طراحی خودآرای رول به رول، نانومواد را به طور انبوه تولید کرده‌اند.