اولین کامپیوتر کوانتومی جهان چگونه کار می‌کند؟

مدیرعامل شرکت دی‌ویو سیستمز مصاحبه‌ای درباره مکانیسم کار اولین کامپیوتر کوانتومی ساخته شده در جهان داشته است. در این مصاحبه مزیت‌ها و عملکرد این نوع کامپیوترها تشریح شده است.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، ورن براونل، مدیرعامل شرکت دی‌ویوسیستمز (D-wave systems)، طی مصاحبه‌ای به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی استفاده از کامپیوترهای کوانتومی در حل مسائل مهم صنایع پرداخته است. او در این مصاحبه درباره خدمات مالی تا پزشکی این کامپیوترها توضیحاتی ارائه کرده است.
کامپیوترهای کلاسیک رایج در حال رسیدن به نقطه محدودیت توان پردازشی خود هستند، به همین دلیل نگاه‌ها به سوی محاسبات کوانتومی دوخته شده است تا بتواند جایگزین کامپیوترهای کلاسیک شود.
براونل می‌گوید: «کامپیوترهای کوانتومی در ابتدا آرزویی محال به نظر می‌رسیدند چرا که در آن‌ها از قدرت مکانیک کوانتومی استفاده می‌شود؛ نیرویی که بسیار پیچیده بوده و نیاز به محیط خاص و منحصر به فردی دارد. این ماشین‌ها دارای پتانسیل بالایی برای حل مشکلات صنعتی نظیر طراحی دارو یا هدف قرار دادن سرطان هستند.»
بنیانگذاران این شرکت در سال ۲۰۱۰ دی‌ویو سیستمز را در سال ۲۰۱۰ در کانادا تأسیس کردند تا اولین کامپیوتر کوانتومی جهان را تولید کنند. در این مصاحبه، مایکل چوی و برانول درباره محاسبات کوانتومی و چگونگی عملکرد آن بحث کردند. آن‌ها درباره این که ۵ سال آینده، این کامپیوترها به چه نقطه‌ای می‌رسند به گفتگو پرداختند.
دربخشی از این مصاحبه، براونل می‌گوید: « ما در حال ظهور عصر جدید محاسبات کوانتومی هستیم. این فناوری بسیار جالب توجه و شگفت‌انگیز است. من فکر می‌کنم این فناوری می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.»
دی‌ویو سیستمز اولین شرکت محاسبات کوانتومی جهان است که اولین کامپیوتر کوانتومی را نیز تولید کرده است. در این کامپیوتر از قوانین مکانیک کوانتوم برای محاسبه استفاده می‌شود. براونل در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: « برای رسیدن به این هدف ما یک کامپیوتر منحصر به فرد ساختیم. این کامپیوتر نیاز به یک محیط ویژه دارد. این کامپیوتر سرعت بالاتری نسبت به سیستم‌های رایج دارد.»