اثرات ۱۰ گانه فناوری‌نانو بر زندگی

این موارد ۱۰ گانه تنها نمونه‌‌ای از هزاران روشی است که فناوری‌نانو جامعه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در هر روز ما شاهدیم که دستاوردهای مهمی از فناوری‌نانو رونمایی می‌شود.

در این روزها فناوری‌نانو مورد توجه عمومی قرار گرفته اما بسیاری از ما اثرات شگفت‌انگیز آن در زندگی روزمره خود را نمی‌شناسیم. طبق پیشگامی ملی فناوری‌نانوی ایالات متحده آمریکا، فناوری‌نانو عبارت است از علم، مهندسی و فناوری‌ای که در مقیاس نانو اتفاق می‌افتد. این فناوری به سرعت در حال رشد بوده و دانشمندان و مهندسان با اتکا بر این فناوری، موفقیت‌های چشمگیری نظیر قدرت بالاتر، وزن سبک‌تر و … را تجربه کرده‌اند. ۱۰ روشی که فناوری‌نانو زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:
۱٫ رایانه‌های کوچک‌تر، سریع‌تر و قدرتمندتری که نیروی کمتری مصرف می‌کنند و باتری‌های آنها عمر بیشتری دارند.
۲٫ تجهیزات تشخیص پزشکی دقیق‌تر، سریع‌تر و کاربردی‌تر.
۳٫ استفاده از فناوری‌نانو در محصولات دارویی میزان جذب آنها در بدن را بهبود بخشیده و از طریق ادوات پزشکی ترکیبی انتقال آنها را ساده‌تر می‌کند.
۴٫ خودروهایی ارتقا یافته با کارایی سوخت بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی از طریق ساخت قطعاتی با استفاده از مواد نانوکامپوزیتی که سبک‌تر و قوی‌تر بوده و مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به فلز دارند.
۵٫ استفاده از نانوذرات یا نانوالیاف‌ها در پارچه‌ها، بدون اینکه وزن، ضخامت یا سختی پارچه را به طور گسترده افزایش دهد، می‌تواند مقاومت آنها در برابر لکه‌ها، آب و آتش را ارتقا دهد.
۶٫ فیلتر‌های آبی که پهنای آن تنها ۱۵ تا ۲۰ نانومتر است، می‌توانند نانوذرات را که در برگیرنده تمامی ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند برطرف نمایند.
۷٫ نانولوله‌های کربنی که دارای کاربردهای تجاری بسیار زیادی نظیر ساخت تجهیزات ورزشی قوی‌تر و سبک‌تر هستند.
۸٫ بسیاری از کرم های ضدآفتاب امروزی از نانوذراتی ساخته شده‌اند که به طور اثربخشی نور را جذب نموده و اشعه ماورای بنفش خطرناک‌ را دفع می‌کند.
۹٫ بسیاری از بطری‌های نوشیدنی‌ها از پلاستیک‌های حاوی نانوخاک‌رس‌ ساخته شده‌اند که این امر مقاومت آنها را در برابر نفوذ اکسیژن و دی اکسید کربن و رطوبت را افزایش می دهد.
۱۰٫ با استفاده از فناوری‌نانو حسگرهای شیمیایی مختلفی ساخته می‌شود که برای شناسایی مواد شیمیایی خاص در سطوح مختلف قابل برنامه‌ریزی هستند.
موارد ۱۰ گانه فوق تنها نمونه‌‌ای از هزاران روشی است که فناوری‌نانو جامعه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در هر روز ما شاهدیم که دستاوردهای مهمی از فناوری‌نانو رونمایی می‌شود.
منبع: