پانزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزار شد

پانزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با حضور ۷۴ نفر از دانشجویان دانشگاه کاشان، برای دومین‌بار به میزبانی این دانشگاه از هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

پانزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با حضور ۷۴ نفر از دانشجویان دانشگاه کاشان شامل ۵۴ دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد و ۲۰ دانشجوی مقطع دکترا در رشته‌های نانو یا با پایان‌نامه نانو، برای دومین‌بار به میزبانی دانشگاه کاشان از هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه در محل این دانشگاه برگزار شد.

در مراسم آغاز به کار این دوره با حضور تعدادی از اعضا هیئت علمی دانشگاه کاشان‌، دبیر دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو و مدیر گروه تربیتی و کارآفرینی مرکز فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی و تشریح اهداف دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو پرداختند.

اولین کارگاه این دوره کارگاه معرفی بوم کسب‌و‌کار بود که با ارائه دکتر کنعانی برگزار شد. وی در خصوص معرفی بخش‌های مختلف بوم مدل کسب‌و‌کار ابراز داشت: «در بوم مدل کسب‌و‌کار، ارزش پیشنهادی در مرکز قرار دارد و پارامترهای دیگر همانند ارتباط با مشتری، کانال‌های توزیع، جریان نقدینگی، منابع کلیدی و باقی پارامترها در اطراف آن هستند که بیان کننده اهمیت ارزش پیشنهادی است.»

دکتر کنعانی ادامه داد‌: «‌ارتباط تحقیق با توسعه و نوآوری در این است که پول صرف تحقیق می‌گردد تا دانش تولید شود. در حالی که توسعه و نوآوری، از دانش تولید شده پول و ثروت به دست می‌آید.»

وی در ادامه کارگاه به تشریح کانال‌های توزیع در بوم مدل کسب‌و‌کار و دیگر اجزای اصلی این بوم پرداخت و در پایان تصریح کرد: «نباید عمده توجه خود را به نوآوری در محصولات و خدمات معطوف کرد، بلکه نوآوری‌های دیگر همانند نوآوری در ارتباط با مشتریان نیز در این امر حائز اهمیت است.»

در دومین کارگاه این دوره با عنوان «مالکیت فکری»  خانم مهندس ختمی مآب در ابتدا به تعریف دارایی‌های فکری پرداخت و افزود: «دارایی فکری، محصول خلاقیت ذهن و تفکر است و در برگیرنده هر نوع دارایی غیرفیزیکی دیگر همچون دانش فنی، بانک اطلاعات، ایده‌ها و طرح‌های صنعتی می‌شود.»

وی خاطر نشان کرد: «حفاظت از دارایی‌های فکری مشوق تلاش‌های انجام شده در این زمینه است و موجب رشد صنایع مبتنی بر آنها می‌شود، چرا که افراد بازگشت مالی این تلاش‌ها را مشاهده می‌کنند.»

به گفته مهندس ختمی‌مآب، پتنت حقی انحصاری برای مخترع است که توسط دولت در ازای افشای کامل اختراع به مخترع داده می‌شود که برای مدت زمانی محدود و در داخل مرزهای جغرافیایی کشوری است که اختراع در آن ثبت شده است.

شایان ذکر است، کارگاه عملی جستجوی پتنت جهت آشنایی دانشجویان با نحوه جستجوی پتنت و آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی در این زمینه نیز در روز دوم برگزاری دوره توسط خانم مهندس ختمی مآب برگزار شد.

روز دوم پانزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو در دانشگاه کاشان، با کارگاه تجاری‌سازی فناوری نانو و ارائه دکتر نظری آغاز شد.

دکتر نظری با تاکید بر اینکه ، توسعه فناوری‌های نوین حوزه High Risk است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بسیار دارد افزود: «وجود یک ایده برای شروع، رشد یا توسعه کسب‌و‌کار ضروری است؛ اما تجارت‌پذیر شدن ایده نیازمند مطالعه، ارزیابی، تحلیل و مشاوره با صاحبان فن است.»

وی ادامه داد: «نیاز، خواسته و تقاضا سه عنصر مهمی هستند که در تجاری‌سازی مطرح می‌شوند. نکته جالب این است که در تجاری‌سازی هرچه به نیازهای سطح پایین انسان نزدیکتر باشیم، کسب‌و‌کار پر‌رونق‌تری خواهیم داشت.»

به گفته دکتر نظری، مشتریان محصولات حوزه high Tech اکثرا در گذشته تجربه مصرف آن را نداشته‌اند. بنابر این ایجاد تقاضا برای آن مشکل‌تر است.

دکتر نظری در پایان تصریح کرد: «محصولات یا خدماتی که جایگزین کالا و خدمات قبلی و مرسوم می‌شوند با دو مقاومت در بازار مواجه می‌شوند؛ یکی مقاومت فرهنگی که به دلیل بدبینی مردم بوده و دیگری مقاومت رقبای تجاری که ناشی از حذف بازار فعالان این حوزه می‌شود و لذا دارای خطر بالایی است، در نقطه مقابل تجاری‌سازی محصولات و خدمات ابداعی با ریسک کمتری مواجه است زیرا مقاومت رقبای تجاری را ندارد.»

همچون دوره‌های گذشته کارگاه «انتقال تجارب کارآفرینان موفق» به عنوان آخرین کارگاه در آخرین روز دوره برگزار شد و مهندس جعفری، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو به تشریح مدل‌های فعلی کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه فناوری نانو و چند نمونه موفق و ناموفق در این خصوص پرداخت.

گفتنی است در مدت برگزاری دوره شرکت‌کنندگان در هشت گروه با انتخاب یک ایده در یک کار  تیمی به تدوین بوم کسب‌و‌کار خود پرداختند. همچنین  مشاوران دوره توانمندسازی و اعضای ستاد توسعه فناوری نانو با حضور در جلسات هریک از گروه‌ها شرکت‌کنندگان را در تدوین هرچه بهتر این بوم مشاوره می‌دادند.

در پایان روز سوم دوره نماینده هریک از گروه‌ها در بازه مشخص به ارائه ایده و مدل کسب‌و‌کار پرداخته و نهایتا طی داوری انجام شده سه گروه برتر دوره معرفی و از آن‌ها تقدیر شده است.

شایان ذکر است،  دکتر حسین نوری؛ عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه آزاد کاشان و از فعالان بخش صنعت، مهندس سید محمد حسین راوندی؛ مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان پیشگامان صنعت امیرکبیر و  مهندس مجیدصاحبی نژاد، دبیر کارگروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد توسعه فناوری نانو داوران پانزدهمین دوره توانمند‌سازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو بوده‌اند.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره‌ها و ثبت‌نام در شانزدهمین دوره می‌توانند به پایگاه اینترنتی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو مراجعه نمایند.