آیا فناوری‌ نانو کلید توسعه خودروهای الکتریکی است؟

شرکت‌های مختلفی به دنبال استفاده از فناوری نانو در ساخت باتری‌ها هستند. اخیراً یک شرکت از جمهوری چک نمونه اولیه نانوالکترود برای استفاده در خودروها را ساخته است.

در رقابت برای ساخت باتری‌های با دوام، فناوری نانو نقش مهمی می‌تواند ایفا کند، به طوری که با استفاده از قطعات کوچکتر و کاراتر، امکان بهبود کیفیت باتری‌ها فراهم می‌شود.
باتری قلب بسیاری از ادوات است به طوری که با توسعه این فناوری، حوزه‌های مختلفی نظیر خودروها الکتریکی و پیل خورشیدی بهبود می‌یابند. در واقع با تقویت باتری‌ها هم ایمنی محصولات بهتر شده و ارزان‌تر می‌شوند.
محققان مدت‌هاست به دنبال ایجاد مسیر تازه‌ای به سوی ساخت باتری‌ها کاراتر هستند. آن‌ها قصد دارند ازمواد مختلف برای ارتقاء باتری‌های یون لیتیم استفاده کنند؛ برای این کار از نانوذرات استفاده می‌شود. در واقع با کاهش ابعاد ساختار مواد فعلی به مقیاس نانومتری، امکان بهبود کارایی باتری‌ها وجود خواهد داشت.
با استفاده از فناوری‌ نانو، ابعاد ذرات کاهش و سطح الکترود باتری‌ها افزایش می‌یابد. با این کار انرژی بیشتری در باتری‌ها ذخیره می‌شود. فناوری نانو موجب می‌شود که بتوان الکترودها را به صورت اسفنجی ساخت. با اسفنجی شدن باتری‌ها، امکان جذب بیشتر انرژی وجود خواهد داشت و در نهایت ظرفیت باتری افزایش می‌یابد.
شرکت HE3DA که در کشور جمهوری چک قرار دارد، به دنبال استفاده از این فناوری است. این شرکت قصد دارد از فناوری نانو برای بهبود عملکرد باتری‌ها استفاده کرند. این شرکت نمونه اولیه الکترودی مبتنی بر فناوری نانو را ساخته است.
پروجازکا می‌گوید: «درآینده این فناوری جریان اصلی بازار در حوزه باتری‌ها خواهد بود. صنایع مهمی نظیر خودروسازی و انرژی می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. البته تلفن‌های همراه از این نوع الکترودهای چندان بهره نمی‌برند چرا که این الکترود در مقیاس بسیار بزرگ ساخته می‌شوند.»
این الکترودها از سیستم خنک‌کنند داخلی بهره‌مند شده که ایمنی بالایی در برابر گرم شدن بیش از حد و انفجار دارند. محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه میشیگان به دنبال استفاده از فناوری نانو برای بهبود باتری‌های یون لیتیم هستند.