استقبال صنعتگران از فناوری های عرضه شده در غرفه فناوری نانو در نمایشگاه ایران هلث

آخرین دستاوردهای فناوری نانو در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال صنعتگران و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نمایشگاه ایران هلث به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی در حوزه تولید، واردات و ارائه خدمات در عرصه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و خدمات سلامت در ایران در نوزده دوره برگزار شده است. در این نمایشگاه که با حضور جمع کثیری از شرکت های توانمند داخلی و خارجی در صنعت بهداشت و سلامت برگزار گردید، شرکت های فعال در  فناوری نانو با ارائه فناوری های نوین و محصولات خود حضور داشتند.

محصولات و فناوری های عرضه شده در غرفه فناوری نانو در این نمایشگاه در ادامه به صورت اجمالی معرفی می گردد:

۱- سافت ژل نانومایسل کورکومین
این محصول متعلق به شرکت اکسیر نانوسینا است. ماده مؤثره داروی «سیناکورکومین» از زردچوبه (کورکومین) گرفته شده است. این ماده درون حامل های ساخته شده از نانومایسل قرار می گیرد. مهمترین خواص کورکومین اثر ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدتوموری است و می تواند در بیماری های زیادی به عنوان مکمل دارویی مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل اینکه این ماده نامحلول در آب است، در عمل جذب بدن نمی شود؛ در حالیکه در شکل نانویی آن حلالیت کورکومین در خون افزایش یافته و سبب بهبود جذب آن می شود. از جمله مهمترین کاربردهای آن اثر ضدالتهابی، کاهش احتمال ابتلا به سرطان و کاهش درد مفاصل می باشد.

۲- پاکلی نب
پاکلی نب (نب پاکلی تاکسل) نانوذرات با اندازه ذره ای ۱۳۰ نانومتر باند شده به داروی ضد سرطان پاکلی تاکسل می باشد. این دارو با استفاده از فناوری نب تولید شده است. از مزایای این فناوری این است که می توان با استفاده از ماده ایمن آلبومین از یک سو محلولیت داروهای هیدروفوب ضدسرطان مانند پاکلی تاکسل را بدون استفاده از کمک حلال های مضر افزایش داد و از سوی دیگر نانوذرات حاصل می توانند با سازوکار های مختلف به صورت هدفمند به بافت سرطانی برسند و توزیع آنها در بافت های سالم محدود می گردد که این امر افزایش کارایی درمان و کاهش بروز عوارض جانبی را در پی دارد.

۳- خانواده محصولات سیلوسپت
سیلوسپت، محلول ضدعفونی کننده حاوی نانونقره ساخت شرکت کیتوتک است که جهت ضدعفونی کردن و شستشو مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول مانع رشد انواع قارچ، باکتری و ویروس به ویژه ویروس آنفلوانزای نوع A، HIV و هپاتیت نوع B می-گردد. این محصول بدون الکل، بدون بو، بدون رنگ و فاقد سمیت سلولی است. استفاده از این محصول در انواع شوینده ها و ضدعفونی کننده ها (از جمله محلول شستشوی دست، تجهیزات و ابزارآلات، سطوح بیمارستانی و غیره) سبب بهبود حفظ بهداشت در محیط های کاری به ویژه بیمارستان ها که از بار میکروبی و آلودگی بالایی برخوردارند گردیده است.

۴- دستگاه و کیت استخراج و تشخیص مواد مخدر
این دستگاه محصول شرکت نانو ابزار پژوهان می باشد. روش کروماتوگرافی لایه نازک روش تائیدی مناسبی جهت ارزیابی پاسخ-های مثبت تست های غربالگری مواد مخدر است لیکن در پروتکل آزمایش، استخراج مواد مخدر از ستون فاز جامد با عبور فاز مایع به صورت دستی امری وقت گیر و مشکل بوده و هزینه زیادی بر آزمایشگاه تحمیل می کند .طراحی یک دستگاه خودکار جهت استخراج مواد مخدر از ستون های فاز جامد (SPE) بخش عمده ای از آزمون تائیدی را خلاصه نموده و آنالیت های هدف بدون دخالت دست و ایجاد آلودگی و در زمانی بسیار کوتاهتر از نمونه استخراج می گردند. کاربردهای این دستگاه شامل تشخیص مواد مخدر مانند مورفین، متادون و غیره با استفاده از کیت هایی بر مبنای نانوذرات سیلیکا مزوپور بوده که سبب استخراج نمونه در زمان کوتاه تر و با آلودگی بسیار کمتر نسبت به سایر روش های استخراج می باشد.

۵- ماسک نانوالیاف
این محصول ساخت شرکت مدبران توسعه سلامت ایرانیان (متسا) است. نحوه عملکرد این ماسک، فیلتراسیون سطحی با پوشش نانوالیاف می باشد، از ویژگی های آن استفاده از یک لایه نانوالیاف جهت جذب ذرات مضر در مقیاس نانومتری می باشد که در مقایسه با فیلترهای معمولی تا ۷۰ درصد افزایش کارایی دارد.

۶- دستگاه نانولیپوزوم ساز
این دستگاه ساخت شرکت فرانو زیست رسانش ایلیا است. از مهمترین ویژگی های این دستگاه تولید لیپوزوم در ابعاد نانومتری بهینه، جلوگیری از ورود آلودگی های ناخواسته به سیستم در حین پروسه تولید و کاهش اندازه، طراحی و ساخت بومی بدون مشابه خارجی و عدم نیاز به صرف انرژی بالا بوده است.

۷- نانوپوشش های سخت و مقاوم
این محصول متعلق به فناوران سخت آرا می باشد. از مهمترین ویژگی های آن افزایش سختی، مقاومت به سایش خوردگی، زیست سازگاری مناسب و ایجاد خواص آنتی باکتریال می باشد.

همچنین علاوه بر محصولات فوق، گزارش ها و کتابچه هایی جهت آشنایی بیشتر صنعتگران و فعالان حوزه بهداشت و سلامت با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین صنعتگران و مخاطبین نمایشگاه توزیع گردید که لیست آن در ادامه مشاهده می-گردد.
۱- کتابچه محصولات فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت
۲- نانولیپوزوم ها و نقش آنها در رهایش دارو
۳- نانومیسل ها و نقش آنها در رهایش دارو
۴- نانوذرات لیپیدی: سامانه ای جدید برای دارورسانی
۵- داروهای متصل شده به پادتن
۶- نقش فناوری نانو در تولید پچ های پوستی
۷- کاربردهای نانوپوشش های مقاوم و سخت در صنایع پزشکی و دارویی

بعلاوه تعدادی فرم  تقاضای فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده که توزیع این تقاضاها در زیر مشاهده می گردد:

filereader.php?p1=main_08e6a1b4cd8f597c3

لازم به ذکر است که نوزدهمین دوره نمایشگاه ایران هلث از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گردید.