چرا شرکت‌ بایند تراپیوتیکس ورشکست شد؟

یکی از شرکت‌های قدیمی و پیشرو در حوزه فناوری‌نانوذرات حامل دارو، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. این در حوزه تولید نانوحامل دارویی برای درمان سرطان فعالیت دارد.

شرکت بیند تراپیوتیکس (BIND Therapeutics) اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت که در حوزه تولید نانوذرات دارویی فعالیت دارد به دلیل مشکلات مالی ماه‌های اخیر شرکت قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیست.
چند سال قبل زمانی که محققان نوآور در ماساچوست آمریکا شرکت خود را به ثبت می‌رساندند تصور نمی‌کردند که این شرکت بعد از چند سال به نقطه ورشکستگی برسد. این کارآفرینان با استفاده از نانوذرات حامل داروی شیمی‌درمانی موفق به ارائه روشی شده‌ بودند که می‌توانست با کمترین اثر جانبی، تومور سرطانی را از بین ببرد.
در سال ۱۹۹۵ سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه اولین روش درمانی با استفاده از نانوذرات لیپیدی را صادر کرد، روشی که در آن داروهای شیمی‌درمانی داخل نانوذرات لیپیدی قرار داده می‌شد تا با کمترین اثرجانبی به نبرد با تومور دژخیم سرطانی برود. این نانوذرات به قدری بزرگ بودند که می‌توانستند از رگ‌های نرمال خارج شوند و کمترین آسیب را به سلول‌های سالم می‌رساندند.
آزمون‌های انجام شده روی حیوانات نتایج جالب توجهی به دنبال داشت به طوری که در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۵/۷۰ میلیون دلار به این شرکت برای توسعه این روش درمانی تزریق شد.
در ماه آوریل سال جاری، این شرکت اعلام کرد که با مشکلاتی در توسعه فناوری دارویی خود مواجه شده‌است، پس از آن با کاهش ۳۸ درصدی تعداد پرسنل خود تلاش کرد تا هزینه‌‌های خود را کم کند و آن را به رقم ۶ میلیون دلار برساند. این کاهش هزینه برای شرکتی که تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۱ میلیون دلار خرج تحقیق و توسعه کرده بود، جالب توجه بود.
تمام این روندها تا جایی قابل تحمل بود که یکی از وام‌دهنده‌ها درخواست بازپرداخت براساس برنامه از پیش تعیین شده را نداده بود. با افزایش فشار برای عودت وام، این شرکت اعلام ورشکستگی کرد.
در حال حاضر محققان حوزه نانوپزشکی با نگرانی نظاره‌گر سرنوشت این شرکت هستند که ببینند آیا از بحران مالی خلاصی می‌یابد یا در آن غرق خواهد شد. شرکتی که توانست تحولی در سیستم‌های رهاسازی دارویی با استفاده از نانوذرات ایجاد کند. اریک اشمیت از تحلیل‌گران بازار زیست‌فناوری می‌گوید: « این شرکت فراز و نشیب‌های شدیدی را تجربه کرده است.»
برخی معتقداند که این رخداد می‌تواند سرمایه‌گذاران را نسبت به این حوزه بدبین کرده و آنها را فراری دهد. امید فرخ‌زاد یکی از بنیان‌گذاران این شرکت است که در بیمارستان زنان در شهر بوستون فعالیت دارد.