نصب نسل جدید SEM شرکت زایس در دانشگاه کالیفرنیا

زایس آخرین نسل از میکروسکوپ‌های SEM خود را در دانشگاه کالیفرنیا نصب و راه‌اندازی کرد. این میکروسکوپ برای تحقیقات فناوری‌نانو این دانشگاه خریداری شده‌است.

شرکت زایس برای اولین بار، آخرین نسل از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) خود را در دانشگاه کالیفرنیا نصب و راه‌اندازی کرد. با این میکروسکوپ که مدل Gemini SEM 500 است می‌توان اجسام بسیار کوچک را مشاهده کرد.
آناند سابرامانیان از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: « این میکروسکوپ آخرین مدل از SEMهای شرکت زایس است که برای اولین بار نصب و راه‌اندازی می‌شود. این میکروسکوپ‌ها از عناصر اصلی تحقیقات فناوری‌نانو هستند هر چند برای ما این ابزار حیاتی است چرا که برای تحقیقات در مرز دانش به چنین تجهیزات قدرتمندی نیاز است.»
تجهیزات میکروسکوپی و تصویربرداری از اصلی‌ترین ابزارهای تحقیقاتی هستند. این دستگاه جدید با حمایت مالی ناسا برای بخش فناوری‌نانو این دانشگاه موسوم به MACES خریداری شده‌است.
MACES در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده‌است که به دانشجویان و اساتید دانشگاه کالیفرنیا اجازه می‌دهد که روی فرصت‌های جدید تحقیقاتی کار کنند. این SEM جدید می‌تواند به تمام دانشجویان این دانشگاه خدمت ارائه دهد. ناسا اخیرا ۱۵۰ هزار دلار، حمایت مالی خود را از این بخش افزایش داده است.
جنیفر لو مدیر مرکز MACES می‌گوید: «این میکروسکوپ با قدرت تفکیک بالا قادر به تصویربرداری از نانومواد بوده و به ما کمک می‌کند تا در تحقیقات روی نانومواد عملکرد بهتری داشته باشیم.»
مرکز MACES این مدل SEM را انتخاب کرده که دلیل آن قدرت بالای تفکیک آن است. همچنین این میکروسکوپ به سادگی قابل استفاده بوده به طوری که افراد تازه‌کار نیز قادر به استفاده از آن هستند.
این مرکز زمانی را برای بازدید عمومی از این دستگاه در نظر گرفته است. البته کار با این میکروسکوپ شروع شده و محققان نتایج جالب توجهی نیز از آن بدست آورده‌اند.
در مجموع چنین میکروسکوپ‌هایی برای آموزش به دانشجویان مفید بوده و همچنین برای پیشبرد برنامه‌های آموزشی این مرکز نیز قابل استفاده است. مرکز MACES یک دوره آموزشی دو ماهه نیز برای یک گروه از دانشجویان این دانشگاه ترتیب داده است.