FEI برای دانشگاه ملک عبدالله مرکز تحقیقاتی می‌سازد

شرکت FEI آمریکا در قالب همکاری مشترک با دانشگاه ملک عبدالله عربستان اقدام به فروش تجهیزات میکروسکوپ الکترونی پیشرفته به این دانشگاه کرده است. قرار است یک مرکز تحقیقاتی برای این دانشگاه توسط FEI ساخته شود.

شرکت اف‌ای‌آی (FEI) قرارداد همکاری مشترک با دانشگاه ملک عبدالله عربستان منعقد کرده‌است که برای این دانشگاه مرکز عالی تحقیقات راه‌اندازی کند. این مرکز در پارک فناوری این دانشگاه واقع در شهر ثوال تاسیس خواهد شد.
دانشگاه ملک عبدالله برای این مرکز تحقیقاتی خود تجهیزات میکروسکوپی جدیدی از شرکت FEI خریداری خواهد کرد. میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) مدل تایتان و تجهیزات جانبی نظیر دستگاه خنک‌کننده نمونه (Cryo) و همچنین میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مدل helios G4 DualBeam از جمله ادواتی هستند که دانشگاه عربستان از شرکت FEI برای این مرکز خریداری خواهد کرد. این ادوات در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به کشور عربستان بارگیری و ارسال خواهند شد. در حال حاضر ۱۷ میکروسکوپ الکترونی شرکت FEI در دانشگاه ملک عبدالل نصب و راه‌اندازی شده است.
تریشا رایس از مدیران شرکت FEI می‌گوید: « ما همکاری بلند مدتی از سال ۲۰۰۹ با این دانشگاه عربستانی آغاز کرده‌ایم. اولین تجهیزات ما در سال ۲۰۰۹ در این دانشگاه نصب شد. این کار سرآغازی بود برای توسعه زیرساخت‌های کشور عربستان در حوزه تحقیقات علمی که تا امروز ادامه دارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این قرارداد مزایای دو طرفه برای طرفین داشته باشد. FEI تلاش دارد تا دانش و تجریه‌ را این دانشگاه انتقال دهد.»
جاستین مینار از مدیران دانشگاه ملک عبدالله می‌گوید: « این تفاهم‌نامه بین دانشگاه و FEI می‌تواند رابطه ارزشمندی برای طرفین باشد تا اهداف هردو سوی این قرارداد تامین شود. ما به دنبال بهبود زیرساخت‌های تحقیقاتی بوده و در این مسیر باید با تولیدکنندگان تراز اول جهان کار کنیم. آنها به ما کمک می‌کنند تا ماموریت خود را به خوبی انجام دهیم.»
میکروسکوپ الکترونی عبوری مدل تایتان یکی از بهترین نوع میکروسکوپ‌های ساخته شده در جهان است که قادر به تصویربرداری و آنالیز در مقیاس اتمی است. با این میکروسکوپ می‌تواند ساختار و ترکیب شیمیایی مواد را در مقیاس اتمی بررسی کرد.تیتان یک میکروسکوپ تمام خودکار بوده که بسیاری از فعالیت‌های تصویربرداری را به صورت ماشینی انجام می‌دهد. این میکروسکوپ دارای قدرت تفکیک زیر یک نانومتر است. SEM جدیدی شرکت FEI که در دانشگاه ملک عبدالله قرار است نصب شود، نسل جدید SEMهای این شرکت بوده که تنها یک ماه از رونمایی آن می‌گذرد.