هفدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزار شد

هفدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با حضور ۱۰۲ نفر از دانشجویان فناوری نانو، از ۱۳ تا ۱۵ مرداد در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای کشور برگزار شد.

در هفدهمین دوره توانمندسازی، ۱۰۲ نفر از ۵۹ دانشگاه سراسر کشور شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان بر اساس آزمون تیپ‌شناسی شخصیت شغلی MBTI به ۹ گروه تقسیم شدند و در طی سه روز با استفاده از کارگاه‌های آموزشی و راهنمایی مشاوران، با مفاهیم تجاری‌سازی ایده‌ها آشنا شدند.

در مراسم آغاز به کار این دوره دبیر دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو و مدیر واحد آموزش و کارآفرینی مرکز فنی و حرفه‌ای کشور به معرفی و تشریح اهداف دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو پرداختند.

رضا ایجادی، دبیر دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، در مراسم افتتاحیه این دوره گفت: «اصلی‌ترین هدف‌های این دوره، تغییر نگرش و تمرین کارتیمی است، دید متفاوت شما به مفاهیم اشتغال و کسب و کار بسیار ارزشمندتر از عنوان شغلی‌تان است.»

کریمی، مدیر واحد آموزش و کارآفرینی مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای کشور نیز ضمن معرفی روند مسابقه‌ای که در طول دوره توانمندسازی برگزار می‌شود گفت: «روش اجرایی مسابقه که بر پایه‌ی روش‌های آموزشی طراحی شده است به شکل عملی افراد یک تیم را درگیر می‌کند و موجب می‌شود تا یادگیری بهتر و پایاتر صورت گیرد.»

در روز نخست این دوره دو کارگاه «معرفی بوم کسب و کار» و «تجاری‌سازی فناوری نانو» برگزار شد و در بین آن‌ها، جلسه‌های گروهی نیز برگزار شد. کارگاه «ایده‌سازی و ایده‌پردازی ویژه پشتیبانان» نیز از برنامه‌های روز اول بود که همزمان با کارگاه معرفی بوم کسب‌و‌کار، برای پشتیبان‌های دوره برگزار شد.

در کارگاه معرفی بوم کسب‌و‌کار٬ فرآیند ایده تا محصول با ارایه دکتر ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در دو مرحله بیان شد.

دکتر ابراهیمی در توصیف وضعیت کسب و کارهای ایرانی به مشکلات فرهنگی، مدیریت سنتی و مدیریت پتنت اشاره کرد و در ادامه گفت: «پژوهشگران باید طوری عمل کنند که صنعت و مشتری علم و فناوری، به خدمت استادهای دانشگاه بروند.» وی ضمن معرفی بخش‌های مختلف بوم کسب و کار، منابع کلیدی این بوم را شامل منابع فیزیکی، ذهنی، انسانی و مالی دانستند و افزودند که در فناوری‌های پیشرفته، منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد.»

در کارگاه «ایده‌سازی و ایده‌پردازی» که با ارایه خانم محمدی نسب، مشاور و استاد حوزه ایده‌پردازی و خلاقیت برگزار شد باورهای موجود در جامعه به دو گروه بنیادی و میانجی تقسیم شدند؛ به گفته ایشان سه باور میانجی وجود دارد که خلاقیت را کم‌رنگ می‌کند و عبارتند از: فرض‌های مشروط، بایدها و قواعد.

در روز دوم هفدهمین دوره توانمندسازی سه کارگاه کارگاه عملی «جستجوی پتنت»، کارگاه «آشنایی با مالکیت فکری» و کارگاه «انتقال تجارب کارآفرینان موفق» برگزار شد.

دکتر علم‌خواه در کارگاه عملی جستجوی پتنت، در پاسخ به این سوال که چرا باید پتنت‌های حوزه فعالیت خود را جستجو کنیم؟ چهار مورد را بیان کرد: «جلوگیری از تحقیقات تکراری٬ جلوگیری از نقض احتمالی حقوق سایرین٬ جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و یافتن ایده‌های جدید.» شایان ذکر است اختراعات ثبت شده در ایران در سایت پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی قابل مشاهده است.

بگفته علم‌خواه اختراع، نتیجه‌ی فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار، فرآیند خاص را ارایه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌نماید. همه درآمد اختراع به مالک آن تعلق می‌گیرد. جنبه‌ی معنوی فقط اعتباری است و غیرقابل واگذاری است، اما مالک و مشخصات مادی، قابل واگذاری است.

همچون دوره‌های گذشته کارگاه «انتقال تجارب کارآفرینان موفق» به عنوان آخرین کارگاه در آخرین روز دوره برگزار شد و مهندس جعفری، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو به تشریح مدل‌های فعلی کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه فناوری نانو و چند نمونه موفق و ناموفق در این خصوص پرداخت.

در روز آخر این دوره مسابقه پیشرو به شرکت‌کنندگان دوره توانمندسازی معرفی شد. مسابقه پیشرو یک مسابقه پژوهشی­تحلیلی است که به همت کارگروه توسعه فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌‌شود و به مطالعه چالش‌ها و مسائل پیرامون فناوری‌های روز دنیا و مرتبط با نانو می‌پردازد.

دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نیز با حضور در محل برگزاری هفدهمین دوره توانمندسازی به سخنرانی پرداخت. دکتر رضایت گفت: «باید در تولید ثروت به جایگاه بالایی برسیم تا مردم ایران، حلاوت و شیرینی کار فرزندان خویش را ببینند، برای این کار باید دو هدف زیر را دنبال کنیم؛ تولید محصول و ثروت بر مبنای فناوری نانو و حضور در بازارهای جهانی».

دکتر رضایت به ثبات عملکردی ده ساله در اجرای آیین‌نامه‌ها و پرداخت‌های حمایت تشویقی، اشاره کرد و افزود: «ستاد نانو همانند سایر ارگان‌ها در تخصیص بودجه‌هایش محدودیت‌هایی دارد که با اولویت قرار دادن این مهم، در تلاش است هم‌چون گذشته در پرداخت این تعهدات خوش قول باشد».

وی تاکید کرد که موضوع حمایت‌های تشویقی از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری نانو و همچنین حمایت‌ از انتشار مقالات همچنان در اولویت‌های ستاد توسعه فناوری نانو قرار دارد و مدیران ستاد تلاش می‌کنند تا روند رو به رشد تولید علوم نانو در کشور با قدرت ادامه پیدا کند.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در پایان افزود: «سقف زندگی خود را بلند بگیرید، چون افق دید رشته شما بلند است».

گفتنی است در مدت برگزاری دوره شرکت‌کنندگان در  ۹ گروه با انتخاب یک ایده در یک کار تیمی به تدوین بوم کسب‌و‌کار خود پرداختند. همچنین مشاوران دوره توانمندسازی و اعضای ستاد توسعه فناوری نانو با حضور در جلسات هریک از گروه‌ها شرکت‌کنندگان را در تدوین هرچه بهتر این بوم مشاوره می‌دادند.

در پایان روز سوم دوره نماینده هریک از گروه‌ها در بازه مشخص به ارائه ایده و مدل کسب‌و‌کار پرداخته و نهایتا طی داوری انجام شده سه گروه برتر دوره معرفی و از آن‌ها تقدیر شده است.

شایان ذکر است، مهندس رستم‌زاده؛ مدیرعامل شرکت بسپارسازان ایرانیان٬ مهندس هدایتی؛ مدیرفرش شرکت کیمیا شیمی سهند و  مهندس ختمی مآب؛ دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو داوران هفدهمین دوره توانمند‌سازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو بوده‌اند.

گفتنی است، هفدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو با حضور ۱۰۲ نفر از دانشجویان فناوری نانو، از ۱۳ تا ۱۵ مرداد در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای کشور برگزار شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره‌ها و ثبت‌نام در هجدهمین دوره می‌توانند به پایگاه اینترنتی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو مراجعه نمایند.