سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انگلستان در فناوری‌نانو روسیه

یک شرکت سرمایه‌گذار انگلیسی روی شرکت روسی موسوم به روسنانو سرمایه‌گذاری کرده است. این کار با هدف توسعه فناوری‌نانو در کشور روسیه و استفاده از پتانسیل‌های این کشور در حوزه فناوری‌نانو انجام شده‌است.

فراست سولیوان (Frost & Sullivan) یک شرکت انگلیسی است که اخیرا سرمایه‌گذاری روی شرکت روسنانو (RUSNANO) انجام داده است. روسنانو نقش بسیار مهمی در انتقال علم و فناوری‌نانو به داخل کشور روسیه داشته و به دنبال توسعه کسب و کار و تجاری‌سازی فناوری‌نانو در روسیه است. این مرکز با توسعه و تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو به دنبال رونق اتقصادی در روسیه است.
روسنانو یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران روسی بوده که به‌صورت ویژه در بخش کارآفرینان فعال در حوزه فناوری‌های بالا (HighTech) فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۳ این مرکز مدل کسب و کار خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کرد که فعالیت‌های مدیریت دارایی و مالکیت دارایی را با استفاده از یک شرکت مدیریتی، از هم جدا کرد. این شرکت که روسنانو منیجیمنت (RUSNANO Managment) نام دارد اولویت‌های دولت روسیه در توسعه صنعت فناوری‌نانو را تعیین می‌کند.
روسیه ۱۰۱ بیلیون روبل سرمایه‌گذاری دولتی داشته و روسنانو امیدوار است که با این حمایت مالی، این کشور بتواند تا سال ۲۰۲۰ به جایگاه قابل توجهی در جهان دست یابد.
لیدیا سیپولوسا از تحلیل‌گران شرکت فارست می‌گوید: « زمانی که یک شرکت در حال رشد است، روسنانو بخش قابل توجهی از سهام آن را خریداری می‌کند با این کار تیم سرمایه‌گذاری می‌تواند در مسیر مدیریت شرکت نقش داشته باشد و سمت و سوی توسعه شرکت را مشخص کند. با این کار فرصت بهبود عملکرد شرکت فراهم می‌شود. روسنانو برنامه کسب و کار دراز مدت خود را اجرا می‌کند. برای دومین سال پیاپی، روسنانو موفق به سودآوری می‌شود در حالی که براساس پیش‌بینی‌ها تا قبل از سال ۲۰۱۸، امکان سودهی وجود نداشته است.»
گردش مالی شرکت‌های زیر نظر روسنانو در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۴۲ بیلیون روبل بوده در حالی که کل گردش مالی بخش صنعت فناوری‌نانو در روسیه بیش از ۱ تریلیون روبل است که گردش مالی روسنانو بیش از یک سوم از کل تولید محسوب می‌شود. دلیل این امر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مجموعه است به طوری که کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، چین و هند در این مرکز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
روسنانو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ و با هدف توسعه فناوری‌نانو در روسیه تشکیل شد.