ائتلافی که می‌تواند پای گرافن را به صنعت باتری باز کند

چهار شرکت فعال در حوزه باتری و مواد مورد استفاده در باتری، ائتلاف جدیدی تشکیل دادند تا بتوانند مسیر استفاده از گرافن در باتری‌ها را هموار کنند.

گرافوید (Grafoid) یک شرکت خصوصی در حوزه تولید صنعتی گرافن است. این شرکت اعلام کرد که ائتلافی با عنوان ۲GL با چهار مجموعه دیگر ایجاد کرده است که هدف از آن توسعه کسب و کار سبز با استفاده از گرافن است.
این همکاری مشترک در قالب توافق‌نامه‌ای انجام می‌شود که در ماه مارس ۲۰۱۶ برای اولین بار مطرح شد. این ائتلاف در حوزه توسعه نانومواد، فرایندها و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید انرژی سبز است. شرکت‌های ذیل در این ائتلاف شرکت کرده اند:
• گرافوید: یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه گرافن که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این خصوص انجام داده است. این شرکت در حال حاضر به دنبال استفاده تجاری از گرافن است.
• فوکوس گرافیت (Focus Graphite): شرکتی است که در بخش استخراج گرافیت فعالیت دارد و هدف اصلی آن تولید مواد اولیه برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم است. این شرکت قصد دارد گرافیت را به گرافن تبدیل کرده و ارزش افزوده بیشتری در این مسیر به دست آورد.
• استریا لیتیم (Stria Lithium): در بخش استخراج معدن ففغعالیت دارد و به دنبال توسعه فناوری‌ فلز لیتیم است.
• بریل باتری (Braille Battery): از تولید کنندگان باتری یون لیتیم سبک با عملکرد بالا است.
گری اکونومو، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت گرافوید، می‌گوید: «۲GL یک ائتلاف برای رشد بازار گرافن است. این همکاری می‌تواند به توسعه فناوری‌ باتری‌ها نیز ختم شده و برای این چهار شرکت مزایای مختلفی را به همراه داشته باشد.»
این همکاری مشترک موجب می‌شود بازیگران اصلی زنجیره تولید باتری از استخراج کننده معدن تا تولید کننده باتری با هم همکاری کنند.
اکونومو می‌افزاید: «ایجاد این ائتلاف می‌تواند مزیت‌های رقابت‌پذیر برای ما ایجاد کند تا در نهایت بتوانیم به توسعه فناوری تولید انرژی سبز کمک کنیم. با تغییر مرزهای فناوری‌های باتری، ما می‌توانیم مواد جدیدی برای ساخت باتری تولید کرده و دانسیته انرژی ذخیره شده را نیز افزایش دهیم.»
گرافیت و لیتیم از اجزاء اصلی باتری‌های تجاری موجود در بازار هستند که گرافن می‌تواند به توسعه این باتری‌ها کمک کند.