حفاظت از فضاپیمای ناسا برای رسیدن به سیاره مشتری

یک شرکت تولیدکننده محصولات محافظتی با نانولوله ‌‌کربنی، فناوری برای محافظت فضاپیمای ناسا که قرار است به سیاره مشتری برود، ارائه کرده است. این پوشش نانولوله‌ای قادر است بخش‌های حساس این فضاپیما را از گزند تابش‌ها حفظ کند.

یک شرکت فعال در حوزه نانولوله کربنی، اقدام به تولید الیافی کرده که به مسافران فضاپیما‌ها کمک می‌کند تا از گزند بارهای الکتریکی در امان باشند.
زمانی که شرکت شما یک محصول غیرمعمول دارد، می‌توانید رکوردهای جدیدی را به ثبت برسانید. پیتر آنتونیت، مدیرعامل شرکت نانوکومپ (Nanocomp)، می‌گوید: «ماهواره‌های اندکی راهشان به مشتری می‌افتد. بنابراین، بازار برای محصولات مربوط به این سیاره زیاد نیست.»
نانوکومپ در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد که به دنبال ارائه یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌های موجود در حوزه پوشاک است. این شرکت با ۷۰ کارمند اقدام به تولید الیافی می‌کند که می‌تواند قطعات حساس فضاپیماها را حفظ کند. این شرکت قصد دارد تا بازار خود را توسعه دهد، به طوری که در کنار محصولات هوافضا و دفاعی به دنبال تولید محصولاتی برای صنعت خودروسازی است تا بخش‌های حساس را از گزند گرما حفظ کند.
راز موفقیت این شرکت، استفاده از نانولوله‌های کربنی است. آنتونیت می‌گوید: «ما از الکل به‌عنوان سوخت استفاده کردیم تا کربن تولید کنیم. آب را شکافتیم تا هیدروژن را به‌عنوان گاز حامل به دست آوریم. سپس مقداری آهن به آن افزودیم تا نقش کاتالیست را ایفا کند.»
این شرکت روشی برای بافتن نانولوله‌ها و ایجاد الیاف به دست آورده است. این شرکت می‌تواند در سال یک تن از این ماده را تولید کند. هر چند این رقم در مقیاس استاندارد صنعتی زیاد نیست، اما برای یک شرکت نوپا حجم بالایی محسوب می‌شود.
مشتری اصلی نانوکومپ در حال حاضر، بخش‌های دفاعی، نظامی و ناسا هستند. این بخش‌ها به دنبال استفاده از این فناوری برای محافظت موتور فضاپیما هستند. از آنجایی که عبور فضاپیما از میان کمربند مغناطیسی قوی مشتری موجب بروز دشارژهای الکترواستاتیک می‌شود، این فناوری برای محققان ناسا بسیار ارزشمند است.
مزیت این فناوری، سبک و ارزان بودن آن است که برای ساخت فضاپیما بسیار مهم است. گرادیان گرمایی شدیدی در بخش‌های مختلف فضاپیما وجود دارد، به طوری که درون یک بخش ۲۵۰+ سانتیگراد و بیرون آن ۲۵۰- سانتیگراد دما دارد. چنین فناوری می‌تواند در برابر این گرادیان دمایی مقاوم باشد.