نانوتراشه‌ای که به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند

یک شرکت آمریکایی با همکاری یک مرکز تحقیقاتی در ایرلند، اقدام به ساخت نانوتراشه‌ای با مصرف انرژی کمی کرده که از آن می‌توان برای بهبود عملکرد دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب استفاده کرد.

شرکت بوستون ساینتیفیک (Boston Scientific) با همکاری مرکز میکروالکترونیک MCCI ایرلند اقدام به ساخت نانوتراشه جدیدی کرده‌ است. از این تراشه می‌توان بهبود عملکرد تنظیم کننده‌های ضربان قلب استفاده کرد. این پروژه با حمایت مالی سازمان IDA و مرکز کارآفرینی ایرلند انجام شده و در آن مؤسسه ملی تیندال و دانشگاه لیمریک نیز همکاری دارند.
در این پروژه محققان مدار مجتمع زیست‌پزشکی ساخته‌اند که با توان نانومقیاس کار می‌کند. این تراشه یک رابط میان بدن انسان و ادوات خارج از بدن است که به تنظیم‌ ضربان قلب انسان کمک می‌کند.
نمونه اولیه این تراشه با یک آمپلی‌فایر ترکیب شده تا دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب بتواند با کارایی بالاتری عمل کند.
دوناچا اولیردان از محققان MCCI می‌گوید: «ما دستگاه تنظیم ضربان قلب را با مدارهای جدید ترکیب کرده و همه را درون یک تراشه قرار دادیم. در نهایت سامانه هوشمندی ساختیم که قادر است با حساسیت بیشتر و عملکرد بهتری کار کند. این تراشه قابل برنامه‌ریزی از کانال‌های جداگانه‌ای بهره‌مند بوده که روی یک تراشه قرار دارد. این سامانه قادر است فعالیت‌های قلب را حس کرده و ضربان آن را مدیریت کند. نتایج این پروژه می‌تواند منجر به ساخت دستگاه‌های تنظیم کننده هوشمندتری شود؛ تجهیزاتی که نسبت به ادوات رایج که به‌صورت کاشت در بدن هستند، ساده‌تر استفاده می‌شوند. یکی از مزیت‌های این ابزار جدید آن است که در دوره‌های طولانی‌تر کار کرده و به ندرت نیاز به تعویض دارند.»
این محصول ماحصل یک پروژه دو ساله است که توسط شرکت بوستون ساینتیفیک و MCCI با حمایت مالی دو سازمان ایرلندی انجام شده‌است. ۵ سال قبل، گزارشی منتشر شده بود که در آن خبر سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیون پوندی بوستون ساینتیفیک در بخش تحقیق و توسعه درج شده بود.
مایکل کین از مدیران بخش تحقیق و توسعه شرکت بوستون ساینتیفیک می‌گوید: «همکاری با MCCI، به ما این فرصت را داده تا مدل جدیدی برای تحقیقات در بخش طراحی مدار در دسترس داشته باشیم. همچنین در این همکاری فرصت همکاری با افراد مستعد برای ما فراهم شد.»