نمایش دستاوردهای فناوری نانو در نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

محصولات فناوری نانو در حوزه صنعت خودرو در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در معرض دید صنعتگران، فعالان و علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفت.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، برخی از محصولات ساخت ایران که مبتنی بر فناوری نانو بوده و در صنعت خودرو مورد استفاده هستند، را به نمایش گذاشت.

در نمایشگاه امسال ۴۸۶ شرکت داخلی و ۷۴۰ شرکت خارجی از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ترکیه، تونس، تایوان، اسپانیا، کره جنوبی و هندوستان در این نمایشگاه، جدیدترین محصولات، خدمات و دستاوردهای صنعت خودرو را به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه برخی فناورانی که محصولات فناوری نانو برای استفاده در صنعت خودرو را تولید کرده‌اند در غرفه فناوری نانو حضور داشتند تا ضمن معرفی محصولات خود پاسخگوی سوالات و درخواست‌های مخاطبان باشند.

فهرست شرکت‌های فناور که در این نمایشگاه حضور داشتند عبارتند از:

۱- شرکت آرتاش کامپوزیت: محصول ارائه شده توسط این شرکت آرترود نانوکامپوزیتی بود که متشکل از آلیاژ مس و ذرات نانواکسید آلومینیوم کوچک‌تر از ۱۵ نانومتر است که به طور یکنواخت در ماتریس مس پراکنده شده است. اکسید آلومینیوم بسیار سخت و از نظر حرارتی پایدار است و قابلیت حل شدن در مس را ندارد. این ذرات در حالی باعث استحکام مس می‌شوند که در کاهش هدایت الکتریکی و حرارتی مس، کم‌ترین تاثیر را دارند.

۲- شرکت آریا پلیمر پیشگام: با توجه به ماهیت شکننده پلیمر پلی وینیل کلراید (PVC)، یکی از بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان محصولات پی وی سی سخت (UPVC) مشکل شکنندگی بویژه در دماهای پایین است. محصول ارائه شده توسط این شرکت، بسته افزودنی حاوی نانوذرات بود که به عنوان عاملی سازگار کننده بین پودر PVC و سایر افزودنی‌ها عمل کرده و باعث بهبود خواص مکانیکی، افزایش مقاومت به حرارت و بهبود کیفیت و شفافیت محصول به میزان چندین برابر می‌گردد.

۳- شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما: ایجاد انواع نانوپوشش‌ها بر روی ابزارهای برشی و ابزارهای شکل‌دهی فلزات مانند هاب‌ها، شیپرها، تیغچه‌ها و غیره با استفاده از روش‌های لایه‌نشانی همچون PVD، PACVD خواص ویژه‌ای از جمله افزایش مقاومت به سایش ابزار و در نتیجه افزایش عمر کاری ابزارها را در بر خواهد داشت، این فناوری توسط شرکت سوین پلاسما در این نمایشگاه ارائه شد.

۴- شرکت رامو آلیبرت: گرانول آنتی‌باکتریال بر پایه نانوذرات نقره دستاورد معرفی شده توسط این شرکت بود که دارای خاصیت آنتی‌میکروبیال است که بیشتر به منظور از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و غیره در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵- شرکت رادسیس پوشش: PC Guard UV-1100  سخت‌پوشش یووی پزی است که برای حفاظت بلند مدت از لنزهای پلی کربناتی مصرفی در صنعت چراغ خودرو در برابر تاثیرات محیطی مناسب است. BMC Base UV-2100 لاک یووی نسل اول رادسیس برای زیرآیندهای BMC است که عمدتا در ساخت رفلکتورهای چراغ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش لایه‌ای بسیار هموار، سخت و چسبنده ایجاد می‌نماید که از مقاومت گرمایی لازم برای رفلکتورهای خودرویی برخوردار است. RadSil 2000 قابلیت ایجاد لایه‌های حفاظتی بر روی لایه‌های فلزی اعمال شده در خلاء را داشته و از این لایه‌ها در برابر شرایط مرطوب و قلیایی حفاظت می‌کند. این فناوری‌ها توسط شرکت رادسیس پوشش به نمایش درآمد.

۶- شرکت کاوش یاران فن پویا: این شرکت با حضور در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود در بهره‌گیری از پلاسما برای کاربرد در صنایع خودرویی را عرضه کرد. پلاسمای سرد گاز یونیزه شده حاوی یون‌های مثبت و منفی، الکترون، رادیکال‌های آزاد و اشعه فرابنفش است که در مد غیر حرارتی می‌تواند برای کاربردهایی چون اصلاح سطح و پردازش پلیمرها استفاده شود. پلاسمای سرد در صنعت خوروسازی جهان برای افزایش چسبندگی رنگ و بهبود چسبندگی سطوح مختلف بکار گرفته می‌شود.

۷- شرکت نانوساختار مهرآسا: نانوفیلتر هوای خودرو محصول ارائه شده توسط این شرکت بود. این نانوفیلتر دارای یک لایه نانوالیاف روی سطح کاغذ فیلتر است که باعث افزایش نسبت سطح به حجم شده است. این محصول با جذب و به دام انداختن ذرات در مقیاس نانومتری اجازه عبور جریان هوای بهتر را نسبت به فیلترهای معمولی داده که موجب بهبود عملکرد و افزایش قدرت موتور می‌گردد.

در این نمایشگاه ۳۸ فرم تبادل فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده است. توزیع این فرم‌ها و درخواست‌های دریافت شده برای فناوری‌های عرضه شده بر حسب نوع فناور در نمودار زیر مشاهده می‌گردد:

filereader.php?p1=main_13264068d108c6901

لازم به ذکر است که یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.