ثبت بیش از ۶۰ تقاضای استفاده از فناوری نانو در نمایشگاه ایران متافو

بیش از ۶۰ تقاضای استفاده از فناوری نانو در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو- متالورژی در تاریخ ۴ تا ۷ آذرماه ۱۳۹۵ در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد به ثبت رسید.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو- متالورژی در تاریخ ۴ تا ۷ آذر ماه در محل دایمی نمایشگاه¬های بین المللی تهران برگزار شد. پنج شرکت فعال در حوزه فناوری نانو با حضور در این نمایشگاه، محصولات ساخت ایران مبتنی بر فناوری نانو و کاربردی در صنایع فلزی را به نمایش گذاشتند.

در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو)، در مجموع حدود ۴۰۰ شرکت شامل ۲۲۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه متافو شرکت کرده اند. شرکت‌هایی نیز از ۲۱ کشور دنیا از جمله ایتالیا، آلمان، سوئد، کره جنوبی، روسیه، انگلیس، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، چین و … در این نمایشگاه حضور یافته اند. نمایشگاه سال ۹۵ در مقایسه با نمایشگاه سال ۹۴ رشدی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در تعداد کل شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نمایشگه متافو و رشد ۴۵ درصدی حضور شرکت‌های خارجی دارا بوده که این رشد نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه نمایشگاه متافو در ایران است.

در این نمایشگاه شرکت های فناوری نانو در غرفه فناوری نانو ضمن معرفی محصولات خود پاسخگوی سوالات و درخواست های مخاطبان بودند. فهرست محصولات شرکت های فناور که در این نمایشگاه همراه حضور داشتند عبارت بودند از:

۱- آرترود نانو کامپوزیتی: آرترود نانو کامپوزیتی محصول شرکت آرتاش کامپوزیت متشکل از آلیاژ مس و ذرات نانواکسید آلومینیوم کوچک تر از ۱۵ نانومتر است که به طور یکنواخت در ماتریس مس پراکنده شده است. اکسید آلومینیوم بسیار سخت و از نظر حرارتی پایدار است و قابلیت حل شدن در مس را ندارد. این ذرات در حالی باعث استحکام مس می شوند که در کاهش هدایت الکتریکی و حرارتی مس، کمترین تاثیر را دارند.

۲- نانوپوشش های سخت و مقاوم: ایجاد انواع نانوپوشش ها بر روی ابزار های برشی و ابزارهای شکل دهی فلزات مانند هاب ها، شیپرها، تیغچه ها و غیره با استفاده از روش های لایه نشانی همچون PVD، PACVD خواص ویژه ای از جمله افزایش مقاومت به سایش ابزار و در نتیجه افزایش عمر کاری ابزارها را در بر خواهد داشت از جمله خدمات شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما است.

۳- دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ: اسپارک پلاسما زینترینگ یک فرایند جدید برای ساخت و عمل آوری مواد است که زینتر کردن و ذوب های اتصالی را در دمای پایین و زمان کوتاه به وسیله پرکردن فواصل بین ذرات پودرها با انرژی الکتریکی و ایجاد پلاسمای جرقه ای با دمای بالا به طور لحظه ای امکان پذیر می سازد. فرایند SPS بر پایه پدیده تخلیه جرقه الکتریکی انجام می پذیرد .انرژی بالا و ولتاژ پایین جریان پالسی جرقه ای به صورت لحظه ای یک دمای بالای متمرکز تا ده هزار درجه سانتیگراد بین ذرات ایجاد می کند که منجربه یک گرمایش بهینه و نفوذ الکترولیتی می گردد و تبخیر، ذوب و زینترینگ در یک زمان کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه ای کامل می شود که شامل بالارفتن دما و تحت فشار قرار گرفتن می باشد. فرایند SPS که انرژی زیاد پالس ها را در نقطه اتصال دانه ها متمرکزمی کند یک پیشرفت در زینترینگ نسبت به پرس داغ همرفتی و پرس داغ ایزواستاتیک محسوب می شود. شرکت خلا پوشان فلز تولید کننده دستگاه SPS در کشور است.

۴- نانوفیلتر: محصول نانوفیلتر این شرکتن دارای لایه های متشکل از نانوالیاف وجود دارد که در مقایسه با کاغذ فیلتر از سوراخ های کوچک تری برخوردار است تا به این وسیله راندمان جداسازی ذرات در فیلتر بالا رفته، سرعت افزایش افت فشار فیلتر کاهش یافته و عمر فیلتر افزایش می یابد. این نانوفیلتر تولید شرکت نانوفناوران خاور است.

۵- پوششهای ضد سایش: در گذر زمان پوششهای ضد سایش تغییرات زیادی نموده و نسل جدید این مواد مقاوم به سایش که چند سالی است وارد بازارهای بزرگ جهانی شده است، می توانند مقاومت به سایش و در نتیجه عمر قطعات را بسته به شرایط و کاربرد حداقل تا سه برابر افزایش دهد. در این مواد از سیستمهای نوین آلیاژسازی و فناوری نانو استفاده می شود و در عین حال از طریق خارج کردن عناصری مانند کبالت، نیکل و مولیبدن از ترکیب شیمیایی، قیمتی کاملا قابل رقابت با محصولات فعلی را ارائه می کنند. این پوشش ها تولید شرکت نانوساختار نماد می باشد.

در این نمایشگاه ۶۴ فرم تبادل فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده است. توزیع این فرم‌ها و درخواست های دریافت شده برای فناوری های عرضه شده بر حسب نوع فناور در نمودار زیر مشاهده می‌گردد:

filereader.php?p1=main_532bdc1cb618be96c