کنسرسیومی برای توسعه نانوالکترونیک مقاوم در برابر حرارت

دولت انگلستان بودجه یک میلیون پوندی را در اختیار کنسرسیومی قرار داده تا فناوری جدیدی برای ساخت قطعات الکترونیکی مقاوم در برابر حرارت با استفاده از راهکارهای نانوالکترومکانیکی ارائه کند. شرکت میکروسمی رهبر این پروژه بوده و از همکاری دانشگاه بریستول و ساوتم

یک پروژه تحقیقاتی با بودجه یک میلیون پوند در دانشگاه بریستول انجام شده که می‌تواند موجب بهبود صنایع هوایی شود. این پروژه با استفاده از فناوری‌ نانو راهکاری برای بهبود هواپیماها ارائه می‌کند. راهکار مبتنی بر نانوالکترومکانیکی به شکلی است که به جای استفاده از ترانزیستور، از فناوری بهره‌برداری می‌شود که بتواند در دماهای بسیار بالا کار کند.
این دانشگاه با کنسرسیومی کار خواهد کرد که در آن شرکای دانشگاهی و صنعتی به مدت سه سال روی پروژه‌ای موسوم به NEMICA کار خواهند کرد. هدف از این پروژه، توسعه سامانه‌های کنترل دمای بالا است که در هواپیماهای نسل جدید کاربرد دارد.
چالش اصلی در طراحی سامانه کنترلی با قابلیت کارکرد در دمای بالا، محدودیت قطعات الکترونی رایج در برابر حرارت است. عملکرد، کارایی و ایمنی با جایگزینی قطعات جدید می‌تواند بهبود یافته و در برابر حرارت مقاوم شود.
در جاهایی که دمای کاری ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، این سامانه‌های کنترلی نیاز به خنک شدن دارند یا باید در جای خنکی قرار گیرند. هرگونه تدابیری برای کاهش دما نیازمند افزودن مدارها یا سامانه‌های خنک‌کننده است که تمامی آن‌ها موجب افزایش وزن و هزینه می‌شود.
این پروژه به دنبال حل این چالش در دو فاز است. ابتدا فناوری فعلی را به‌گونه‌ای طراحی کند که در دمای ۱۷۵ درجه کار کند و سپس با استفاده از فناوری‌ نانوالکترومکانیکی توسعه یافته توسط محققان دانشگاه بریستول، دمای کارکرد به ۲۲۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. در این پروژه محققانی از دانشگاه ساوتمپتون نیز شرکت دارند.
پامونوا از دانشگاه بریستول می‌گوید: «فناوری ترانزیستور حالت جامد در خط مقدم پیشرفت‌های انجام شده در حوزه الکترونیک طی چند دهه گذشته بوده است، اما این فناوری در دماهای بالا آسیب‌پذیر بوده و سطوح بالای تابش نیز به آن آسیب می‌زند. فناوری نانوالکترومکانیکی سرعت کمی دارد، اما در شرایط بسیار سخت بهتر کار می‌کند.
این کنسرسیوم توسط شرکت میکروسمی (Microsemi) رهبری می‌شود؛ شرکتی که در حوزه نیمه‌هادی فعالیت دارد.