بخش خصوصی: مشکل گرد و غبار را با نانوذرات حل می‌کنیم

یک شرکت کانادایی برای حل مشکل گرد و غبار حاصل از فعالیت‌های معدنی در استرالیا، اعلام کرده که می‌توان با استفاده از یک لایه نانوذرات، غبار را پایدار کرد. این شرکت فناوری برای حل این مشکل دارد که پیش از این با موفقیت در آفریقای جنوبی پیاده‌سازی کرده است.

شرکت ان‌تی‌آی نانوتکنولوژی (NTI Nanotechnology) اعلام کرد که برای حل مشکل گرد و غبار منطقه Port Hedland راهکاری دارد که طی ماه‌های آینده پیاده‌سازی آن را به‌صورت آزمایشی آغاز خواهد کرد.
آندره وسکویل مدیرعامل شرکت ان‌تی‌آی در ملاقاتی که با تنی چند از سیاستمداران و شرکت‌های خصوصی داشته در باره این موضوع صحبت کرد. او در جلسه اعلام کرد که اطمینان دارد روش‌های پاک‌سازی غبار این شرکت می‌تواند به شکل موثری در این منطقه مورد استفاده قرار گیرد از این رو یک برنامه پایلوت برای بررسی اثربخشی این روش‌ها راه‌اندازی خواهد کرد.
وسکویل می‌گوید: « من به وضوح وجود مشکل غبار را می‌بینیم. زمانی که در اطراف سایت‌های معدن قدم می‌زنید به سادگی و شفافی نمی‌توانید پیرامون خود را ببینید که دلیل این وجود گرد و غبار است. به‌عنوان یک بازدیدکننده می‌گویم که تمام ریه‌هایم مملو از ذرات گرد و غبار است که این برای سلامتی مضر است که باید برای حل این مشکل اندیشید.»
وسکویل برای حل این مشکل راهکاری پیشنهاد می‌دهد که در آن با استفاده از یک لایه از نانوذرات می‌تواند گرد و غبار را پایدار کرد. این نانوذرات غالبا از جنس آهن هستند.
او هزینه این کار را برای منطقه Port Hedland بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی می‌کند. وسکویل می‌افزاید: «ما این فناوری را پیش از این در معادن و جاده‌های منتهی به این معادن در آفریقای جنوبی پیاده‌سازی کرده‌ایم اما وسعت کار در منطقه Port Hedland بسیار وسیع‌تر از چیزی است که ما پیش از این کار کرده‌ایم. با توجه به وسعت این منطقه و حجم غبار آن، چنین پروژه زیست‌محیطی میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت.»
پیش از این سطح گرد و غبار این منطقه به حدی گزارش شده بود که می‌تواند برای افراد ساکن در آن منطقه خطرناک باشد از این رو به دولت پیشنهاد شده که مانع از ساخت و سازهای جدید شود.
وسکویل معتقد است که شرکت‌های فعال در حوزه معدن نسبت به ارائه راهکارهای زیست‌محیطی به‌منظور حفظ سلامت پرسنل و مردم منطقه مسئول هستند.