فروش فناوری نانوذرات طلا برای تولید واکسن

یک شرکت انگلیسی تولیدکننده نانوذرات طلا، فناوری خود را برای تولید واکسن در اختیار شرکت تولیدکننده واکسن قرار داده است. قراردادی به مبلغ ۴۵۰ هزار دلار میان این دو شرکت منعقد شده‌است.

میداتک فارما (Midatech Pharma) اعلام کرد که مبلغ ۴۵۰ هزار دلار در قرارداد خود با شرکت امرجکس واکسنز (Emergex Vaccines) دریافت کرده است. این مبلغ برای افزایش همکاری مشترک میان دو شرکت به میداتک داده شده‌است.
این دو شرکت قرار است در قالب این همکاری مشترک اقدام به توسعه واکسن‌های مختلف با استفاده از نانوذرات طلا کنند.
نانوذرات این شرکت دارای ساختار ویژه‌ای است که در آن لیگندهایی به سطح نانوذرات طلا متصل می‌شود. لیگندها دارای دو سر بوده که یک سر آن گوگرد و سر دیگر کربوهیدارت دارد. لیگندها از طریق سر گوگرددار به نانوذرات طلا می‌چسبند. این نانوذرات زیست‌سازگار بوده و قابلیت هدف‌گیری سلول‌های از پیش تعیین شده را دارا هستند. وجود لایه کربوهیدرات موجب زیست‌سازگارتر شدن این نانوذرات شده و انحلال آنها را در آب افزایش می‌دهد. هسته این نانوذرات در حد یک تا دو نانومتر بوده و با استفاده از لیگندها می‌توان خواص محصول نهایی را کنترل کرد.
جیم فیلیپس از مدیران شرکت میداتک می‌گوید: «من خوشحالم که پیشرفت‌های انجام شده در فناوری نانوذرات طلای شرکت ما به حدی رسیده است که می‌توان از آن برای تولید واکسن بیماری‌های عفونی استفاده کرد.»
شرکت امرجکس قصد دارد در قالب این همکاری مشترک، از پلتفورم فناوری شرکت میدانک برای تولید واکسن آنفولانزا، مننژیت، ایبولا، ذات الریه و چند بیماری عفونی دیگر استفاده کند. این اولین باری است که از این فناوری برای تولید واکسن استفاده می‌شود.
جیم فیلیپس می‌افزاید: « ما پیش از این نیز همکاری مشترک روی فناوری دیابت نوع یک داشتیم که در آن از ایمنی درمانی ویژه‌ای که مبتنی بر آنتی‌ژن است برای مقابله با دیابت استفاده می‌شود. این قرارداد همکاری، مکمل همکاری پیشین ما است. فناوری ایمنی‌درمانی ما در مراحل اولیه توسعه بوده و از آن می‌توان برای درمان سرطان نیز استفاده کرد.»