ترکیه به نــاسـا و سامسونگ میکروسکوپ می‌فروشد

یک شرکت ترکیه‌ای موفق به فروش میکروسکوپ‌هایی با قدرت تفکیک نانومتری به ناسا و سامسونگ شده‌است. فرآیند ساخت این میکروسکوپ‌ها در قالب پروژه‌ای از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده و در حال حاضر مشتریانی از کشورهای مختلف جهان خریدار این میکروسکوپ هستند.

نانومانیتک (Nanomanyetik) یک شرکت ترکیه‌ای فعال در حوزه فناوری‌ نانو است. این شرکت اخیراً شروع به فروش میکروسکوپ قدرتمندی به آژانس فضایی آمریکا، ناسا، کرده است.
احمد اورال که در دانشگاه صنعتی میدل‌ایست ترکیه در رشته فیزیک تدریس می‌کند، می‌گوید: «نانومانیتک میکروسکوپ قدرتمندی ساخته که قادر به نقشه‌برداری از سطح با مقیاس اتمی و نانومتری است. این شرکت می‌تواند از ذرات بسیار کوچک تصویربرداری کند.» این میکروسکوپ برای استفاده در فیزیک، شیمی، علم و مواد و مهندسی صنایع مناسب است.
بیشتر مشتریان این شرکت، شرکت‌های بین‌المللی و مؤسسه‌های تحقیقاتی هستند. علاوه‌بر ناسا، این شرکت محصولات خود را به برزیل، شیلی، فرانسه، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، کره‌جنوبی و اسپانیا صادر کرده است.
یکی از دلایل فروش این محصول به کشورهای دیگر، کیفیت بالا و قیمت پایین آن نسبت به سایر رقباست. این میکروسکوپ بخشی از پروژه‌ای است که توسط انجمن تحقیقات علوم و فناوری ترکیه (توبیتاک) در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی پیاده‌سازی شده‌است.
اورال می‌گوید: «تقریباً ۳۰ شرکت محصول مشابه ما را تولید می‌کند که در حال حاضر ۱۰ شرکت فعال بوده که یکی از آن‌ها ما هستیم»
سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که مشتری میکروسکوپ نانومانیتک است. اورال در این باره می‌گوید: «شاید بپرسید سامسونگ از این محصول ما در کجا استفاده می‌کند. در نمایشگرهای تلفن‌های هوشمند تعداد زیادی پیکسل وجود دارد که ابعاد آن‌ها هر سال کوچکتر می‌شود، به طوری که در حال حاضر ابعاد این پیکسل‌ها به ۱۵ در ۱۰ میکرون رسیده است. درون این پیکسل‌ها ساختارهایی وجود دارد که بهینه‌سازی آن‌ها به عملکرد بهتر نمایشگر کمک می‌کند. این ساختارها در مقیاس نانومتری هستند و برای مشاهده آن‌ها نیاز به این نوع میکروسکوپ‌ها است.»
کیفیت این میکروسکوپ‌ها بالا بوده و قدرت تفکیک قابل توجهی دارند؛ بنابراین می‌توان اتم‌های منفرد و الیاف DNA را با آن مشاهده کرد.