OLED یا QLED، کدام درصنعت ساخت تبلت به کار خواهند رفت؟

نمونه اولیه از نمایشگر LEDحاوی نقاط کوانتومی توسط شرکت سامسونگ رونمایی شد. اما تحلیل‌گران بازار نمی‌توانند با اطمینان از موفقیت این فناوری سخن بگویند. مزایا و معایب این فناوری با گذشت زمان نقش خود را در بازار مشخص خواهد کرد تا برتری OLED یا QLED در صنعت ساخت تبلت و تلفن‌های هوشمند مشخص شود.

سامسونگ در نمایشگاه CES 2017 با LED حاوی نقاط کوانتومی (QLED) همگان را شگفت‌زده کرد. این نمایشگر نسبت به فناوری LCD رایج ظاهر بهتری داشته و قیمت کمتری نسبت به OLED دارد. این موضوع موجب شد تا این سوال پیش آید که آیا فناوری QLED در تبلت‌ها به کار خواهد رفت؟
در LCDهای استاندارد یک صفحه زمینه روشن حاوی بلورهای مایع وجود دارد که فیلترهای سبز، آبی و قرمز موجب تشکیل رنگ در آن‌ها می‌شوند. QLED یک نور آبی در زمینه وجود دارد که از میان نقاط کوانتومی عبور می‌کند و در نهایت رنگی خالص تولید می‌شود که کاملاً زنده است. ابعاد کوچک نقاط کوانتومی موجب بهبود کیفیت می‌شود.
بنابراین درصورت استفاده از این فناوری در تبلت‌ها، ظاهر نمایشگر بهتر خواهد شد، در حالی که قیمت آن خیلی بالاتر نخواهد رفت. سامسونگ در حال حاضر از این فناوری در ساخت تلویزیون استفاده می‌کند و سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن انجام داده است. از آنجایی سامسونگ از این فناوری در تلفن‌های همراه و دیگر ادوات همراه خود استفاده خواهد کرد، بنابراین QLED به صورت فناوری رایج در این صنعت در خواهد آمد.
و اما آن روی سکه را نیز ببینید:
افزوده شدن یک لایه نقاط کوانتومی به LCD موجب افزایش ضخامت نمایشگر و سنگین‌تر شدن آن خواهد شد. این در حالی است که OLED نازک‌تر و زیباتر به نظر خواهد رسید. از آنجایی که در OLEDها از مواد آلی استفاده می‌شود، حجم آن نسبت به LCD کمتر خواهد بود. گذشت زمان مشخص خواهد کرد که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان چه عکس‌العملی نسبت به این فناوری خواهند داشت. در حال حاضر OLED به دلیل قیمت بالایی که دارد، در همه محصولات وارد نشده است و تنها در محصولات پرچم‌دار نظیر گلکسی تب S2 دیده می‌شود. قیمت پایین QLED یک مزیت برای آن محسوب می‌شود، اما ضخامت آن هنوز یک چالش بزرگ است. بنابراین باید منتظر بود تا بازار مشخص کند که گرایش به کدام سو خواهد بود.