بیستمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو برگزار شد

بیستمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو با حضور ۸۳ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های کشور روزهای ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه ۹۵ در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو، در مراسم افتتاحیه بیستمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو گفت: «اگر تصمیمی گرفته شود و ملزومات آن فراهم شود سخت‌ترین کارها از جمله پیشرفت فناوری، امکان‌پذیر خواهد شد.»

در روز نخست این دوره دو کارگاه «معرفی بوم کسب‌و‌کار» و «تجاری‌سازی فناوری نانو» برگزار شد.

در کارگاه «معرفی بوم کسب و کار» دکتر برزگر خلیلی، مشاور کسب‌و‌کار و کارآفرین در زمینه آموزش و کسب‌و‌کار الکترونیکی، شعار اصلی عصر حاضر را خلاقیت و کارآفرینی عنوان کرد و بوم مدل کسب‌و‌کار، را ابزار مدیریتی و کارآفرینانه دانست که به افراد اجازه می‌دهد مدل کسب‌و‌کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده و یا آن را به چالش کشیده و تغییر دهند.

دکتر خلیلی ارزیابی مدل کسب‌و‌کار با استفاده از «مدل پِست» را شرح داد و در این زمینه گفت: «مدل پِست ابزاری سودمند برای شناخت در زمینه رشد یا افول بازار، موقعیت کسب‌و‌کار، ظرفیت‌ها و مدیریت عملیات است. در این مدل برای ارزیابی محیط کلان باید به عوامل سیاسی قانونی، اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و تکنولوژیکی توجه کرد.»

در کارگاه «تجاری‌سازی فناوری نانو» نیز دکتر ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «تجاری‌سازی، خلق ثروت از نوآوری است و این یک فرآیند است. در این فرآیند، انتخاب ایده درست برای شروع، رشد و یا توسعه یک کسب‌و‌کار ضروری است. اما تجارت‌پذیر شدن نمونه، نیازمند مطالعه، ارزیابی، تحلیل و مشاوره با صاحبان فن است.» دکتر ابراهیمی همچنین ایده خام، ایده قابل طرح و ایده قابل سرمایه‌گذاری را سه مرحله فرآوری ایده عنوان کرد.

دکتر ابراهیمی درخصوص شرایط تجاری‌سازی محصولات نیز گفت: «در تجاری‌سازی هر چه به نیازهای سطح پایین انسان نزدیک‌تر باشیم، کسب‌و‌کار پر رونق‌تری خواهیم داشت و تجاری‌سازی خدمات و محصولات ابداعی با ریسک کمتری مواجه هست، زیرا مقاومت رقبای دیگر را ندارد، ولی با خطرات دیگری مواجه است.»

در کارگاه مالکیت فکری نیز دارایی‌های پولی، فیزیکی و فکری سه دارایی افراد عنوان شد و دارایی فکری، به عنوان محصول خلاقیت ذهن و تفکر معرفی شد. همچنین عنوان شد منطقی و ضروری است که فردی که کار و تلاش خود را صرف خلاقیت فکری می‌کند از نتیجه تلاش خود سود ببرد. حفاظت از دارایی‌های فکری، مشوق تلاش‌های انجام شده در این زمینه است.

نحوه حمایت از نوآوری در بازار، شرایط ثبت اختراع و بخش‌های مهم یک گواهی ثبت اختراع نیز در این کارگاه ارائه شد.

در ادامه و در کارگاه عملی جستجوی پتنت چهار سطح ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و سطح جهانی به‌عنوان سطوح بانک‌های اطلاعاتی معرفی شد. همچنین استفاده از اپراتورهای جستجوی متنوع، قابلیت جستجوی بخش‌های مختلف پتنت، امکان دانلود آسان پتنت و دارار بودن قابلیت کپی کردن متن از بخش‌های مختلف یک پتنت، مزایای استفاده از پایگاه  Free Patents onlineعنوان شد.

همچون دوره‌های گذشته کارگاه «انتقال تجارب کارآفرینان موفق» به عنوان آخرین کارگاه برگزار شد و مهندس جعفری، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو به تشریح مدل‌های فعلی کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه فناوری نانو و چند نمونه موفق و ناموفق در این خصوص پرداخت.

در روز پایانی این دوره، هریک از گروه‌ها بوم‌های کسب‌و‌کار تدوین شده خود را برای دوران ارائه نمودند و نهایتا سه تیم برتر معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.

مهندس صحاف امین، نایب رئیس هیئت مدیره «شرکت لوله و اتصالات وحید»، دکتر نعمتی خراط، عضو هیئت علمی «دانشگاه تهران»، دکتر نادری، مشاور صنعتی و عضو هیئت علمی «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» داوران بیستمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های فناوری‌نانو بودند.

قابل ذکر است بیستمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو با حضور ۸۳ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های کشور روزهای ۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه ۹۵ در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره‌ها و ثبت‌نام در بیستمین دوره می‌توانند به پایگاه اینترنتی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو مراجعه نمایند.