راهبردی برای کپسوله کردن RNA در نانوذرات فسفات کلسیم

یکی از شرکت‌های فعال در بخش نانودارو، اقدام به ارائه آخرین دستاوردهای خود در مورد محافظت از RNA با استفاده از نانوذرات فسفات کلسیم کرده است.

شرکت کیستون نانو (Keystone Nano) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی است که روی استفاده از فناوری‌ نانو برای درمان سرطان کار می‌کند. این شرکت اخیراً گزارشی از آخرین پیشرفت‌های خود را در مورد رهاسازی RNA با استفاده از نانوژاکت (NanoJackets) ارائه کرده است.
فناوری نانوژاکت این شرکت در واقع نانوذرات فسفات کلسیم است که می‌توان آن را برای محافظت از مواد فعال مورد استفاده قرار داد. این نانوذرات برای رهاسازی مواد در سلول‌های سرطانی قابل استفاده هستند.
از دستاوردهای این شرکت میتوان به موترد ذیل اشاره کرد:
• دانش جدیدی درباره کپسوله کردن انواع مختلفی از RNA نظیر siRNA، میکروRNA و RNA پیامبر
• ارتقای دانش درباره ایمنی/سم‌شناسی RNA نانوژاکت شده
• درک جدیدی از توزیع زیستی بعد از این که این دارو به‌صورت تزریق یا استنشاق وارد بدن شد
• درک بهتر از طول زمانی که RNA کپسوله شده درون بدن فعالیت می‌کند
کیستون نانو در حال کار روی بهینه‌سازی فعالیت‌های درمانی RNA هم در اندام‌های داخلی و هم برای شرکت‌های داروسازی است. کیستون دریافته است که کار با نانوژاکت برای کپسوله کردن و رهاسازی انواع مختلف RNA نیاز به راهبردهای متفاوتی برای هر یک دارد. هر چند در تمامی موارد، این نانوژاکت‌های RNA نشان دادند که حاوی مقادیر زیادی از RNA بوده و به‌صورت ایمن می‌توانند مواد را محافظت کنند. از این فناوری می‌توان برای محافظت از RNAها در جریان خون استفاده نموده و این RNAها را در انواع سلول‌ها رهاسازی کرد.
از این RNAهای محافظت شده می‌توان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده کرد. این RNAها می‌توانند موجب خاموش شدن ژن یا تولید مواد ویژه‌ای در بدن شوند.
برای توسعه روش‌های درمانی مبتنی بر RNA باید ایمنی و اثربخشی روش‌های رهاسازی RNA ثابت شود. نانوژاکت فسفات کلسیم کاملاً زیست‌سازگار، غیر سمی و اثربخش است.
این شرکت از حمایت مالی مؤسسه ملی سرطان و چند سازمان دیگر برخوردار است. جف دیویدسون، مدیرعامل شرکت کیستون نانو، می‌گوید: «تیم تحقیقاتی ما پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش ارائه فناوری رهاسازی RNA به دست آورده است. هدف ما تداوم کار برای بهبود سلامت انسان است.