نانوابزار ارزان قیمت برای تشخیص همزمان چند بیماری

پژوهشگران تایلندی اقدام به ساخت نانوزیست‌حسگری کردند که قادر به تشخیص همزمان چند بیماری نظیر آنفولانزا و اسهال است. در این حسگر از نقاط کوانتومی و نانوذرات سیلیکا استفاده شده که به توالی خاصی از DNA متصل است.

محققان پلتفورم الکتروشیمیایی ارزان و بسیار سریعی ارائه کردند که می‌توان از آن برای شناسایی ویروس انفولانزا با حساسیت بسیار بالا استفاده کرد. در حال حاضر از ارسال نمونه بیمار به آزمایشگاه برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود که زمان‌بر بوده و فرآیند درمان را به تأخیر می‌اندازد. برای حل این مشکل، محققان اقدام به ارائه ابزار تشخیصی کردند که در آن از نقاط کوانتومی و نانوذرات سیلیکای پوشش‌داده شده با رنگ استفاده شده است. این پلتفورم می‌تواند به گونه‌ای پیکربندی شود که قابلیت شناسایی پاتوژن‌های مختلف را به صورت همزمان دار باشد.
پیشرفت‌های اخیر محققان تایلندی دانشگاه KMUTT در این حوزه شامل دستاوردهایی نظیر اندازه‌گیری همزمان DNA سه اورگانیسم مسئول بیماری اسهال است. این تیم تحقیقاتی پلتفورمی را طراحی کردند که می‌توان از روی چهار استرین مختلف ویروس آنفولانزا، این بیماری را شناسایی کرد.
ورساک سورارنگچای از محققان این پروژه می‌گوید: «شناسایی همزمان این امکان را به وجود می‌آورد تا در زمان کوتاه اطلاعات بیشتری را به دست آورد. این ویژگی موجب اثربخش‌تر شدن حسگر می‌شود. علاوه‌براین، تمام نمونه مورد نیاز در این پروژه از میزان نمونه‌ای که در روش‌های رایج مورد نیاز است، کمتر است.»
برای تولید این زیست‌حسگر، این گروه از توالی DNA استفاده کردند که به یک باکتری، ویروس یا میکرواورگانیسم خاص متصل شود. در طول فرآیند فرمولاسیون، توالی DNA به نقاط کوانتومی یا نانوذرات سیلیکا متصل می‌شود. نانوذرات یا نقاط کوانتومی نقش برچسب یا نشانگر را ایفا کرده و اجازه می‌دهند تا هرگونه اتصال به توالی DNA به سرعت و سادگی شناسایی شود.
از آنجایی که نقاط کوانتومی از فلزات مختلف (نظیر سرب، کادمیم و روی) تشکیل می‌شوند، رنگ‌های متفاوتی ایجاد کرده و با ولتاژهای مختلفی واکنش می‌دهند. با بهره‌گیری از این رفتار، این حسگر می‌تواند چند پاتوژن مختلف را به صورت همزمان شناسایی کند.
در ادوات مبتنی بر نانوذرات سیلیکا، محققان مولکول‌های رنگی مختلفی را به دام انداختند که هر یک میکرواورگانیسم ویژه‌ای را هدف گرفته و شناسایی می‌کند.