بررسی کاربرد نانوذرات فلزی تولید شده از مواد پروبیوتیک !

اخیراً مقاله مروری در حوزه نانوذرات تولید شده از میکروب‌ها به چاپ رسیده که در آن کاربردهای نانوذرات فلزی تولید شده از این راهبرد مورد مطالعه قرار گرفته است.

پروبیوتیک واژه‌ای است که به ترکیبات حاوی میکروب‌های زنده اطلاق می‌شود. مواد و محصولات پروبیوتیک خواص و مزایای زیادی برای میزبان دارند و در حال حاضر مواد غذایی، دارویی و ترکیبات مکمل تجاری در بازار وجود دارد که پروبیوتیک هستند.
ماست فعال شده می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد و اثرات مهمی از جمله درمان سوء هاضمه، اختلالات عصبی، بیماری‌های فکری، سرطان و سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت. با این حال استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک برای تولید نانوذرات فلزی حوزه جدیدی در بخش تحقیقات است. اخیراً مقاله‌ای در نشریه ‌ Recent Patents on Drug Delivery and Formulation ‌ به چاپ رسیده است که در آن محققان روی پتانسیل استفاده از این نانوذرات در بخش داروسازی، پزشکی، آرایشی و بهداشتی و همچنین زیست‌فناوری تحقیق کرده‌اند.
کمال پاتاک، نویسنده این مقاله، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که باکتری‌های پروبیوتیک دارای پتانسیل بالایی برای تولید نانوذرات فلزی هستند. پتنت‌های ثبت شده در آمریکا و اروپا در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ تأکیدی دوباره روی تحقیقات این حوزه در سراسر جهان دارد.»
این اولین مقاله‌ای است که از این منظر به بررسی پتنت‌ها و کاربردهای نانوذرات فلزی تولید شده از باکتری‌های پروبیوتیک پرداخته است.
پاتاک در این مقاله نوشته است: «این مقاله به بررسی جزئیات نانوذرات فلزی می‌پردازد؛ نانوذراتی نظیر طلا، نقره، سلنیوم، اکسید آهن، مواد مغناطیسی و ترکیبات هسته‌ای پوسته‌ای، اکسید منیزیم، اکسید مس، اکسید آلومینیوم، اکسید تیتانیوم و اکسید روی در این مقاله مورد توجه بوده و کاربردهای آنها در بخش تشخیص و درمان بررسی شده‌است.»
به‌صورت ویژه نانوذرات طلا برای رهاسازی دارو و درمان سرطان مناسب هستند، نانوذرات اکسید روی خواص ضدقارچ و ضد خوردگی داشته و به‌عنوان افزودنی به مواد غذایی نظیر غلات اضافه می‌شوند، نانوذرات مس و نقره نیز خواص آنتی‌باکتریال دارند.