شورش سیستم ایمنی بدن بر علیه تومور با کمک نانوذرات!

یک تیم تحقیقات بین‌المللی نانوذراتی سنتز کردند که قادر است با اتصال به نوعی پروتئین که از تومور نشأت می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن را بر علیه تومور سرطانی تحریک کند. نتایج این آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بود.

محققان با ترکیب رادیودرمانی و ایمنی‌درمانی موفق به بهبود فرآیند درمان سرطان شدند. محققان آمریکایی با همتایان چینی خود نانوذراتی را مهندسی کردند که قادر به جزب پروتئین مرتبط با تومور سرطانی هستند و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. با این کار می‌توان سیستم ایمنی را بر علیه سلول‌های سرطانی فعال کرد.
روش رادیودرمانی با از بین بردن DNA سلول‌ها موجب نابودی آنها شده و اجازه گسترش را به این سلول‌ها نمی‌دهد. سلول‌های ایمنی نیز بعد از رادیودرمانی در محل تومور جمع شده و پروتئین جهش‌یافته را که توسط سلول‌های مرده ایجاد می‌شود، دریافت کرده و دیگر سلول‌های ایمنی بدن را برای شناسایی تومور در نواحی دیگر بدن، تحریک می‌کند.
در مقاله‌ای که محققان دانشگاه کارولینای شمالی در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند، نشان دادند که چگونه نانوذرات حاوی آنتی‌ژن می‌توانند اثر درمانی را افزایش دهند؛ این کار با اتصال آنتی‌ژن‌های پروتئین تومور (TDPAs) اتفاق می‌افتد.
دلیل افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن نشأت گرفته از ابعاد نانوذرات است که موجب می‌شود تا TDPAs برای سیستم ایمنی بدن جذاب‌تر شود. زمانی که TDPAs به نانوذرات بچسبد، بدن آن را به‌عنوان یک ماده خارجی مهاجم نظیر ویروس شناسایی می‌کند؛ در نتیجه پاسخ جدی در برابر آن خواهد داد.
برای ساخت این نانوذرات از PGLA که یک پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار است، استفاده می‌شود. محققان اصلاحات ساختاری مختلفی روی آن انجام دادند و با استفاده از ساز وکارهای مختلف نشان دادند که پروتئین‌های مختلفی را می‌توان روی آن قرار داد.
نتایج یافته‌های محققان نشان داد که اتصال TDPAs به نانوذرات موجب فعالیت شدید سلول‌های T در بدن می‌شود. این روش روی موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفت و نرخ زنده ماندن را در آنها افزایش داد. آنها دریافتند که ۲۰ درصد از موش‌ها کاملاً به این روش پاسخ می‌دهند. محققان معتقداند که دلیل محدودیت این روش، وجود تنوع در سلول‌های تومور است که با اصلاح نانوذرات می‌توان نرخ موفقیت را افزایش داد.