انتشار نتایج آزمون پیش‌بالینی نانوواکسن ضدآنفولانزا

شرک نوواواکس برای غلبه بر آنفولانزا، واکسن جدیدی طراحی کرده است. این واکسن که در آن از نانوذرات استفاده شده، مرحله پیش‌بالینی خود را سپری نموده و اطلاعات مربوط به نتایج آن نیز منتشر شده‌است.

شرکت نوواواکس (Novavax) اعلام کرد که اطلاعات مربوط به آزمون پیش‌بالینی واکسن آنفولانزای مبتنی بر نانوذرات در نشریه Vaccine به چاپ رسیده است. این واکسن حاوی فناوری موسوم به NanoFlu است که می‌توان از آن برای محافظت افراد بزرگسال در برابر آنفولانزای فصلی استفاده کرد.
در این مقاله که شرکت نوواواکس منتشر کرده فرمولاسیون واکسن NanoFlu تشریح شده‌است. آزمون انجام شده روی این واکنش نشان می‌دهد که ترکیبات آن آنتی‌بادی‌های میکرونوترالیزینگ و بازدارنده HAI را بر علیه برخی از انواع ویروس‌های آنفولانزا تحریک می‌کند. بررسی دوز استاندارد و بالای ویروس آنفولانزای غیرفعال در سنجش عملکرد این واکسن نشان می‌دهد که میزان هر دو آنتی‌بادی در بدن بیماران به شدت افزایش می‌یابد.
گئورگی گلین از محققان این پروژه می‌گوید: «این داده‌ها نشان می‌دهد که NanoFlu دارای پتانسیل بالایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن بر علیه آنفولانزا است و می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به واکسن‌های موجود در بازار داشته باشد. داده‌ها بیشتر نشان می‌دهد که NanoFlu هم استرین‌های آنفولانزای رایج و هم استرین‌های تغییر یافته را هدف قرار می‌دهد.»
استنلی اریک، مدیرعامل شرکت نوواواکس، می‌گوید: «نوواواکس بیش از یک دهه تجربه در بخش توسعه واکسن‌های آنفولانزای فصلی و همه‌گیر دارد. براساس فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات، ما فعالیت‌های توسعه‌ای ضدآنفولانزا را روی پلتفورم واکسن نانوذرات پیاده‌سازی کردیم. اطلاعات منتشر شده مهر تأییدی است بر موفقیت این فناوری و مسیر وارد شدن به فاز آزمون بالینی را هموار می‌کند. هدف ما ساخت و عرضه واکسنی است که بتواند بازار ۳ میلیارد دلاری واکسن آنفولانزای فصلی را هدف قرار دهد.»
نوواواکس شرکتی فعال در حوزه زیست‌فناوری است که روی محصولات دارویی برای مقابله با عفونت‌های مختلف کار می‌کند. در فرمولاسیون واکسن جدید از ترکیب نانوذرات و فناوری Matrix-M استفاده می‌شود که می‌تواند ایمنی محصول را ارتقا داده و اثربخشی آن را نیز بهبود دهد.