استقبال صنعتگران از فناوری‌های عرضه شده در غرفه فناوری نانو در نمایشگاه ایران فارما

آخرین دستاوردهای فناوری نانو در سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال صنعتگران و بازدیدکنندگان قرار گرفت.


نمایشگاه ایران فارما، به عنوان بزرگترین رویداد دارویی خاورمیانه، میزبان بسیاری از شرکتهای دارویی و صنایع وابسته بوده است. در این نمایشگاه که با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی در صنعت دارویی برگزار گردید، شرکت های فناوری نانو نیز با ارائه فناوریهای نوین و با مشارکت فناوران تحت حمایت خود توانستند حضوری فعال را رقم بزند.
محصولات و فناوریهای عرضه شده در غرفه فناوری نانو در این نمایشگاه در ادامه به صورت اجمالی معرفی میگردد:
۱- سافتژل نانومایسل کورکومین
این محصول متعلق به شرکت اکسیر نانوسینا است. ماده مؤثره داروی «سیناکورکومین» از زردچوبه (کورکومین) گرفته شده است. این ماده درون حاملهای ساخته شده از نانومایسل قرار میگیرد. مهمترین خواص کورکومین اثر ضدالتهابی، آنتیاکسیدانی و ضدتوموری است و میتواند در بیماریهای زیادی به عنوان مکمل دارویی مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل اینکه این ماده نامحلول در آب است، در عمل جذب بدن نمیشود، در حالی که در شکل نانویی آن حلالیت کورکومین در خون افزایش یافته و سبب بهبود جذب آن میشود. از جمله مهمترین کاربردهای آن اثر ضدالتهابی، کاهش احتمال ابتلا به سرطان و کاهش درد مفاصل است.
۲- داروی ضد سرطان سینادوکسوزوم
دوکسوروبیسین لیپوزومال حاوی دارویی است که میتواند سلولهای سرطانی را به طور انتخابی از بین ببرد. دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فراورده توسط پوششهای کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک میکند این دارو از طریق جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافتهای سالم بدن هدایت شود. این دارو بافت تومور را به واسطه برخی مکانیسمها از جمله افزایش نفوذپذیری و نگهداری دارو، کاهش داروی آزاد در خون، کاهش نفوذپذیری به سلولهای سالم و افزایش نیمه عمر دارو مورد هدف قرار میدهد.
۳- پاکلینب
پاکلینب (نب-پاکلیتاکسل) نانوذرات با اندازه ذرهای ۱۳۰ نانومتر باند شده به داروی ضد سرطان پاکلیتاکسل میباشد. این دارو با استفاده از فناوری نب تولید شده است. از مزایای این فناوری این است که میتوان با استفاده از ماده ایمن آلبومین از یک سو محلولیت داروهای هیدروفوب ضدسرطان مانند پاکلیتاکسل را بدون کمک حلالهای مضر افزایش داد و از سوی دیگر نانوذرات حاصل میتوانند با سازوکارهای مختلف به صورت هدفمند به بافت سرطانی برسند و توزیع آنها در بافتهای سالم محدود میگردد که این امر افزایش کارایی درمان و کاهش بروز عوارض جانبی را در پی دارد.
۴- خانواده محصولات سیلوسپت
سیلوسپت، محلول ضدعفونیکننده حاوی نانونقره ساخت شرکت کیتوتک است که جهت ضدعفونی کردن و شستشو مورد استفاده قرار می¬گیرد. این محلول مانع رشد انواع قارچ، باکتری و ویروس بهویژه ویروس آنفلوانزای نوع A، HIV و هپاتیت نوع B می-گردد. این محصول بدون الکل، بدون بو، بدون رنگ و فاقد سمیت سلولی است. استفاده از این محصول در انواع شوینده¬ها و ضدعفونیکنندهها (از جمله محلول شستشوی دست، تجهیزات و ابزارآلات، سطوح بیمارستانی و غیره) سبب حفظ بهداشت در محیطهای کاری بهویژه بیمارستانها که بار میکروبی و آلودگی بالایی دارند، گردیده است.
۵- دستگاه خشک کن سرمایشی (فریز درایر)
روش خشک کردن انجمادی به معنی خارج کردن آب از مواد بیولوژیکی و غیرآلی است که در اثر حرارت صدمه میبینند. این روش برای مواد حساس و پر ارزش مانند داروها، واکسنها، آنتیبیوتیکها، اجزای تشکیلدهنده خون، نمونههای بیولوژیکی، میکرو ارگانیسمها، مواد غیر آلی حساس و غیره استفاده میشود. به طور کلی کاربرد روش خشک کردن انجمادی در صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، شیمیایی، بیوتکنولوژی، بانکهای خون، گیاهشناسی، کشاورزی، متالورژی، باستانشناسی و غیره میباشد.
۶- دستگاه الکتروریسی
این دستگاه قابلیت تولید دسته وسیعی از نانوالیاف پلیمرهای طبیعی را داراست. در مدلهای ارائه شده این دستگاه، به دلیل طراحی یکپارچه نرم افزار رابط کاربری و به کارگیری تجهیزات مناسب، امکان تنظیم، تغییر و کنترل تمام متغیرهای فرآیند پیش و حین انجام عملیات امکان پذیر است. به علاوه، به دلیل طراحی مدولار و منعطف امکان اعمال هر گونه ویرایش در تجهیزات و ماژولهای دستگاه بر اساس نیازمندیهای کاربران فراهم شده است. برخی دیگر از قابلیت های این دستگاه عبارت‌اند از: امکان بهره گیری از کاربرد دوگانه این دستگاه در استفاده به عنوان الکترواسپری، امکان به کارگیری آرایش های مختلف از ریسندهها و جمعکنندهها، بهرهگیری از سامانههای ایمنی نظیر قفل درب ایمنی برای جلوگیری از شوک الکتریکی و نیز سامانه تخلیه ایمن برای تخلیه حلالهای سمی و نانوالیاف معلق.

در این نمایشگاه جهت آشنایی بیشتر مخاطبین غرفه فناوری نانو با این فناوری، کاربردهای آن و محصولات داخلی در حوزه بهداشت و سلامت، بسته‌های آموزشی در اختیار علاقمندان قرار گرفت که شامل موارد زیر بوده است:
۱- کتابچه محصولات فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت
۲- نانولیپوزومها و نقش آنها در رهاسازی دارو
۳- نانومیسلها و نقش آنها در رهاسازی دارو
۴- نانوذرات لیپیدی: سامانهای جدید برای دارورسانی
۵- داروهای متصل شده به پادتن
۶- نقش فناوری نانو در تولید پچهای پوستی
بعلاوه تعدادی فرم  تقاضای فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسیده که توزیع این تقاضاها در زیر مشاهده میگردد:

filereader.php?p1=main_cbcb58ac2e4962075

لازم به ذکر است که سومین دوره نمایشگاه ایران فارما از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار گردید.