ساخت نانودریلی که نوک آن سه میلیون بار در ثانیه می‌چرخد!

یک تیم تحقیقات بین‌المللی نانودریلی ساختند که می‌تواند دیواره سلول‌ها را سوراخ کند. این نانوماشین به‌گونه‌ای طراحی شده که سه میلیون چرخش در ثانیه ایجاد می‌کند. این دستگاه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی ایده‌آل است. این نانودریل با تابش نور فرابنفش فعال شده و کنترل می‌شود.

محققان دانشگاه رایس با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و محققانی از انگلستان موفق به طراحی و ساخت مولکولی نانومقیاس شدند که می‌توان آن را با استفاده از نور کنترل کرد. این نانومولکول مجهز به یک دریل بسیار کوچک است که می‌توان با استفاده از آن سلول‌های کوچک را از بین برد یا آن‌ها را مرمت کرد. این که چه کاری روی سلول انجام شود بستگی به وضعیت سلول دارد؛ برای مثال می‌توان سلول‌های سرطانی را با استفاده از این نانومولکول از بین برد.
درصورت تجاری‌سازی این فناوری می‌توان از آن برای درمان بیماران استفاده کرد. از این نانوساختار می‌توان به‌عنوان دریل میکروسکوپی استفاده کرد؛دریلی که قادر است سه میلیون چرخش در ثانیه داشته باشد. چنین سرعت بالای چرخش را می‌توان برای سوراخ کردن دیواره سلولی استفاده کرد.
در صورتی که سلول‌هایی موجب بروز یک بیماری شوند، از این نانودریل می‌توان به‌عنوان ابزاری برای از بین بردن آن‌ها استفاده کرد. این نانوماشین به‌گونه‌ای طراحی شده که با تابش فرابنفش می‌توان آن را فعال کرده و از اپتیک فیبر میکروسکوپی برای کنترل آن استفاده کرد.
پرتو فرابنفش هم مزیت‌ساز بوده و هم چالش‌آفرین است، هر چند این پرتوها به راحتی در دسترس هستند، اما نمی‌توانند در بخش عمیق پوست نفوذ کنند؛ بنابراین تنها برای سلول‌هایی که در سطح بافت قرار گرفته باشند، نظیر سرطان پوست، قابل استفاده هستند. از سوی دیگر استفاده طولانی‌ مدت از پرتو فرابنفش موجب بروز صدماتی بر بدن می‌شود.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا روی فعال‌سازی این نانوماشین با نور مادون قرمز کار کنند که امکان نفوذ بیشتر در بدن را دارد. درصورت پیاده‌سازی این فناوری، می‌توان از آن به‌عنوان جایگزین جراحی برای سرطان استفاده نمود و نیاز به نمونه‌برداری از بافت سرطانی از بین می‌رود.
نتایج این پروژه در نشریه Nature به چاپ رسیده است.