نمایشگاه فناوری نانو ده ساله شد

دهمین نمایشگاه فناوری نانو بر معرفی شرکتهای تولید کننده محصولات نانویی و عرضه محصولات فناورانه به بازارهای جهانی و تولید ثروت تاکید دارد.

دکتر سیدمهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه سرمایه های انسانی ستاد ویژه فناوری نانو در نشست خبری دهمین نمایشگاه فناوری نانو، هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش حرکت رو به جلو فناوری نانو عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی صاحبان صنایع و دانشگاهیان با دستاوردهای جدید این صنعت است. همچنین ۸ شرکت بین المللی از روسیه و نمایندگانی از کشورهای کره جنوبی، چین، اکوادور، فیلیپین که دارای محصولات نانویی هستند برای آشنایی با فناوری‌های داخلی در این نمایشگاه حضور دارند.
گفتنی است دهمین نمایشگاه فناوری نانو از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج فارس (۴۴) ، پذیرای صنعتگران، فناوران، پژوهشگران و سایر علاقمندان به این فناوری نوظهور است.

آمارهای نمایشگاهی
دهمین نمایشگاه فناوری نانو در فضایی به مساحت ۶ هزار متر میزبان ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در زمینه تولید فناوری نانو است که ۴۳ درصد از شرکتها با محصولات جدید و یا برای اولین بار در نمایشگاه حضور دارند. همچنین علاوه بر حضور شرکت‌های بین المللی ۸ دانشگاه بزرگ داخلی دارای زیرساخت‌های فناوری نانو و ۱۴ آزمایشگاه ارایه دهنده خدمات فناورانه حضور دارند.
در این دوره ۲۵ طرح نوآورانه که در مسیر تجاری سازی قرار دارند، حضور خواهند داشت. در بخش دانش آموزی نیز بعد از بررسی ۲۰۳طرح ارایه شده در مسابقه، ۴۰ طرح از دانش آموزان سراسر کشور در نمایشگاه معرفی خواهد شد.
اولویت ستاد فناوری نانو در حوزه های مختلف مانند سلامت، آب، ساخت و ساز، محیط زیست، نانو مواد و زیرساختی است که از این میان ۱۲شرکت در حوزه سلامت محصولات دارویی و ملزومات پزشکی خود را در نمایشگاه معرفی می کنند.

دستاوردهای تولید ثروت

مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد روند تولید ثروت در حوزه فناوری نانو گفت: جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری نانو از لحاظ تولید علم در طی سالیان رشد کرد و در حال حاضر با تولید ۵٫۷۹ درصد از تولید علوم نانوی دنیا، درجایگاه چهارم جهان قرار دارد و بر اساس سند چشم انداز ده ساله دوم توسعه فناوری نانو به منظور تولید ثروت جایگاه ما به تدریج بهتر شده است. همچنین بر اساس پایش مالی در سال ۹۴ با بیش از ۹۰ درصد رشد سالانه بیش از ۳هزار میلیارد ریال خالص حجم بازار نانو بوده است و پیش بینی می کنیم که این میزان در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و برنامه ما برای سال ۹۸ ایجاد بازاری به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود. سهم صادرات محصولات نانو در سال ۹۴ حدود ۳۵ درصد بود و به بیش از ۱۴ کشور جهان محصولات نانویی صادر می‌شود.

ستاد ویژه فناوری نانو نهاد اتصال دهنده شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید محصول به بازارهای بین‌المللی است و از طریق موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور)، علاوه بر حمایت مالی، خدماتی مثل مستند سازی و برندسازی، آشنایی با بازار و نحوه حضور در نمایشگاه را در اختیار بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان قرار می دهد.

تولید ثروت مبتنی بر علم
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای ثروت آفرینی مبتنی بر فناوری، از پایان نامه هایی حمایت می کند که با همکاری شرکتهای دانش بنیان و شرکت های صنعتی به تولید ثروت و عرضه در بازار منجر شود و به همین منظور در حاشیه نمایشگاه ، کارگاه‌های آموزشی در حوزه تجاری سازی و استاندارد سازی در برنامه مشترک با کشور چین نیز برگزار خواهد کرد.