اولین حضور تیم‌های نانو استارتاپ در جشنواره و نمایشگاه نانو

نانو استارتاپ با هدف ایجاد بستری تجربی برای افزایش توانمندی‌های مرتبط با راه‌اندازی بنگاه‌های حوزه‌ی فناوری نانو و همچنین تقویت و آماده‌سازی برای شرکت در المپیاد بین المللی نانو، امسال با هفت تیم در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور یافته است.

هفت تیم از استارتاپ‌های این دوره با رویکرد ساخت محصولات نوآورانه در حوزه‌ی آب، فناوری انتخابی خود را صبح روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۳۹۶ در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، در غرفه ۴۷ سالن خلیج‌فارس نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رونمایی کردند. علاقه‌مندان تا پایان روز ۱۷ مهرماه می‌توانند از دستاوردهای هر تیم در محل غرفه بازدید نمایند.
لازم به ذکر است، جشنواره هرساله به معرفی توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف فناوری نانو با حضور شرکت‌های صنعتی و نوپای فناوری نانو می‌پردازد که با توجه به سند راهبردی ۱۰ ساله‌ی دوم ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، پیش‌بینی می‌شود، تجاری‌سازی فناوری نانو و توسعه‌ی محصولات در سطوح مختلف بیش‌ازپیش مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گیرد.
تیم‌های راه یافته به مرحله‌ی دوم دوره‌ی نانو استارتاپ که در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت عبارت‌اند از:
تیم آوان نانو با طراحی سامانه‌ی تولید آب تصفیه‌شده از رطوبت هوا
تیم نانیت با بازیابی و تولید کروم و مشتقات آن از پساب کارخانه‌های به کمک نانو کاتالیست TiO2
تیم پاکاب با طراحی حسگر کنترل کیفیت و سلامت آب آشامیدنی مبتنی بر ریز جریان در بستر کاغذی
تیم مکران تک با شیرین سازی پساب حاصل از فرآیند RO با فرآیند تقطیر غشایی مبتنی بر غشاهای ارتقا یافته با فناوری نانو
تیم آبینو با طراحی تستر سریع آلودگی باکتریایی آب مبتنی بر LFA
تیم کاسپین با طراحی سامانه‌ی یون‌زدایی مبتنی بر فرآیند CDI
تیم BST با طرح ساخت غشای تلفیقی بهبودیافته
گفتنی است در مرحله‌ی اول این رویداد رقابتی که در تیرماه سال جاری برگزار شد، ۶۰ فناور حضور داشتند که ازاین‌بین هفت طرح موفق شدند به مرحله‌ی دوم راه یابند. لازم به ذکر است این دوره‌ی نانواستارتاپ توسط ستاد نانو و با حمایت بنیاد ملی نخبگان، برنامه‌ی تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی شریف، المپیاد بین‌المللی نانو، مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و سایت آموزش فناوری نانو برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت نانو استارت‌آپ مراجعه نمایند.