کانون اصلی سرمایه‌گذاری در فناوری نانو، مدرسه است

به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری در آزمایشگاه‌ها و تامین هزینه‌های تحقیقات در علوم نانویی از اولویت‌های مدیران مدارس نباشد در صورتی که ظرفیت بالایی برای توسعه این دانش در بین دانش آموزان ما وجود دارد.

حجت الاسلام سید مجتبی ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در بازدید از دهمین نمایشگاه فناوری نانو در مورد فعالیت دانش آموزان در زمینه نانو گفت: «فعالیتهایی ارزشمند دانش‌آموزی نوید یک آینده روشن و موفقیت آمیز برای کشور است. در این راستا ارج نهادن به دانش آموزان برای خلق ایده‌های نوین و باور ایده‌های دانش آموزان می‌تواند آینده رو به رشد فناوری نانو باشد. بر همین اساس کانون اصلی سرمایه‌گذاری برای توسعه دانش‌های نوین در مدرسه است.»
وی همچنین در ادامه افزود جای بسی امیدواری است که دانش آموزان ما به فناوری نانو علاقمند بوده و کارهای بزرگی را انجام داده اند. بنابراین باید این اهتمام دانش آموزان به فناوری نانو را از یک پدیده به یک رویه فراگیر کشوری تبدیل کنیم یعنی رشد علوم نانویی در سطح کشوری بوده و تنها به مرکز یا یک شهر متمرکز نباشد که این امر مستلزم تغییر نگرش و بینش‌ مسئولین نسبت به توانمندی دانش آموزان است. ما باید توزیع امکانات و آموزش در کل کشور را با رویکرد عدالت آموزشی تامین کنیم.
حجت الاسلام ملکی در مورد تغییر تحول بنیادی در سیستم آموزش و پرورش گفت: «در بعضی از مدارس مدیران نه تنها دانش آموزان را تشویق نمی‌کنند و در بعضی موارد تنها روی دریافت رتبه بالا در کنکور دانشگاهها تمرکز می‌کنند که این امر منجر به محدود شدن امکان بالندگی و رشد دانش آموزان در عرصه‌های عملی می‌شود بر همین اساس سند تحول بنیادین به دنبال تغییر سیستم آموزش و پرورش از حافظه محوری به آموزش‌های عملی است که این سند در دست اقدام است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش پس از بازدید از غرفه باشگاه نانو و طرح‌های دانش آموزان در مورد نمایشگاه فناوری نانو گفت: نمایشگاه فناوری نانو به‌صورت نسبی نمره قابل قبولی دارد و هنوز می‌تواند بهتر از این باشد. دستاوردهای این نمایشگاه برای آموزش و پرورش بیشتر از دست اندرکاران و برگزارکنندگان آن مفید و قابل استفاده است. وقتی با این حجم از ظرفیت و استعداد دانش‌آموزان مواجه می‌شویم روحیه می‌گیریم و امیدوارم شاهد رشد بیشتر این موفقیت‌ها باشیم.
گفتنی است، برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آموزش عملی فناوری ‌نانو، هدایت و سازمان‌دهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان و تقویت احساس خودباوری ملی در دانش‌آموزان با تجهیز این آزمایشگاه‌ها به تجهیزات فناوری نانو ساخت ایران از ابتدای سال ۱۳۹۱ آغاز گردید.
با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته میان ستاد توسعه فناوری نانو و آموزش و پرورش استان‌ها با اختصاص یک سوم اعتبار از سوی ستاد و دو سوم آن از سوی آموزش و پرورش، برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش آموزی در ۷ استان کشور آغاز گردید که تا کنون در اکثر استان‌های کشور راه‌اندازی شده است.