عایق صوتی نانویی، محصولی نوین برای کاهش آلودگی صوتی

طرح نانوعایق صوتی آب‌گریز، یکی از طرح‌های موفق نانومچ در سال ۱۳۹۵ بوده است. زهرا مزروعی، صاحب این ایده، هم‌اکنون موفق به تجاری‌سازی و تولید صنعتی این محصول دانش‌بنیان شده است. از این طرح در دهمین نمایشگاه فناوری نانو در غرفه‌ی نانومچ رونمایی شده است.

زندگی و کار در محیط‌های پر سروصدا اثرات فراوانی بر سلامتی انسان دارد. ساختمان‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر می‌شوند، وسایل نقلیه‌ی زمینی و هوایی افزایش می‌یابند، تعداد ماشین‌آلات صنعتی زیاد می‌شود و پخش‌کننده‌های صدا، صداهای بلندتری را تولید می‌کنند؛ همه‌ی این موارد دلیلی است تا عایق‌های صوتی روز به روز جذابیت بیشتری پیدا کنند. تقاضا برای جاذب‌های صوتی در حال افزایش است و این نوع عایق‌ها به سمتی پیش می‌روند که جایگاه خود را در بین سایر عایق‌ها پیدا کنند.
زهرا مزروعی، دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترای مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به توسعه‌ی یک عایق صوتی نازک و سبک شده است. وی در سال ۹۵ با حضور در برنامه‌ی نانومچ، طرح خود را ارائه داد و هم‌اکنون موفق به تجاری‌سازی ایده‌ی خود شده و آن را به یک محصول صنعتی تبدیل کرده است. دکتر اکبر خدایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این طرح همکاری داشته است.
این نانوعایق‌ها بسیار سبک و نازک هستند، بنابراین می‌توان از آن‌ها برای عایق‌بندی فضاهای مختلف از جمله فضاهای محدود نیز استفاده کرد. صنایع ساختمان، صنایع خودرو و حمل‌ونقل، سینما و سالن‌های همایش و صنایع پرسروصدا از جمله کاربردهای این نانوعایق صوتی محسوب می‌شوند.
در حال حاضر پشم سنگ و پشم‌شیشه و همچنین فوم‌های پلیمری از مهم‌ترین رقبای این محصول هستند اما کم بودن ضخامت و وزن این نانوعایق موجب شده کیفیت بالاتر و کاربرد بیشتری را داشته باشد.
در این محصول سازه‌های لیفی حاوی نانوذرات به شیوه‌ای مناسب پوشش داده شده است تا ریزش گردوغبار نانوذرات وجود نداشته باشد و یک عایق صوتی همراه با خاصیت آب‌گریزی ایجاد شود. ضخامت این محصول از ۲ میلی‌متر شروع می‌شود و با توجه به کاربرد می‌توان آن را ضخیم‌تر نیز تولید کرد. وزن این نانوعایق با ضخامت ۲ میلی‌متر، ۱۵۰ گرم بر مترمربع است.
در حاشیه‌ی دهمین نمایشگاه فناوری نانو، قراردادی برای تولید عایق صوت آب‌گریز بین فناور نانومچ، زهرا مزروعی، دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت نگین رز سپاهان (رز موکت) منعقد شد که طی آن شرکت رز موکت فضای تولید، نیروی انسانی، مواد اولیه و بازاریابی محصول را بر عهده خواهد داشت و فناور متضمن می‌شود که دانش فنی و تولید طرح را در داخل در انحصار شرکت باشد.