تولید تراشه ۱۷ کیوبیتی توسط اینتل

شرکت اینتل تراشه ۱۷ کیوبیتی را در اختیار مرکز QuTech قرار داده تا آزمایش‌هایی روی این تراشه انجام دهد. این تراشه برای استفاده در کامپیوترهای کوانتومی ساخته شده است.

اینتل در حال تحویل تراشه‌ محاسبات کوانتومی ۱۷ کیوبیتی به محققان هلندی است تا با استفاده از آن بتوانند عملکرد سامانه محاسباتی خود را بهبود دهند.
این تراشه به مرکز QuTech، شریک تحقیقات کوانتومی اینتل، در هلند ارسال شده است. اینتل معتقد است که کیوبیت‌های داخل این تراشه به‌شدت شکننده هستند.
براساس اطلاعات منتشر شده اینتل، هر گونه نویز یا مشاهده غیرعمدی این کیوبیت منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود. این شکنندگی و ناپایداری کیوبیت‌ها موجب شده تا آن‌ها در دمای ۲۰ میلی‌کلوین کار کنند؛ ۲۵۰ برابر سرد تر از فضای بین ستاره‌ای. براساس اطلاعات منتشر شده توسط اینتل، در این شرایط محیطی، کیوبیت می‌تواند عملکرد عادی خود را داشته باشد. گروه تحقیقات CR در آریزونا اعلام کرده که این گروه به دنبال کنار زدن محدودیت‌های طراحی این تراشه بوده تا بتوان از آن برای محاسبات کوانتومی استفاده کرد.
این تراشه در ابعاد یک سکه ۵۰ سانتی است و می‌توان با استفاده از آن عملکرد گرمایی کیوبیت را افزایش و میزان تداخل فرکانس رادیویی کیوبیت‌ها را کاهش داد. همچنین این فناوری نسبت به تراشه‌های فعلی می‌تواند ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سیگنال بیشتری به داخل تراشه وارد یا از آن خارج کند.
اینتل معتقد است که این فناوری، طراحی و مواد به‌کار رفته در آن می‌تواند برای تولید مدارهای مجتمع کوانتومی استفاده شود؛ مدارهایی که از تراشه‌های سیلیکونی رایج بزرگتر است.
مایکل میبری از مدیران شرکت اینتل می‌گوید: «گروه تحقیقات کوانتومی ما از نظر پیشرفت به جایی رسیده است که شریک ما در هلند می‌تواند شبیه‌سازی الگوریتم کوانتومی را روی آن اجرا کند. شرکت اینتل در حال تولید تراشه کیوبیتی برای آزمایش در کارخانه پیشرفته این شرکت است.»
این آزمایش روی کیوبیت جدید اینتل به محققان اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های تازه‌ای درباره محاسبات کوانتومی به‌دست آورده و وارد مرحله جدیدی از توسعه شوند.