عرضه دستگاه چاپ سه بعدی که با نانوذرات کار می‌کند

شرکت ایکس‌جت دو دستگاه جدید برای چاپ سه بعدی به بازار عرضه کرده است که با استفاده از نانوذرات می‌تواند قطعات با ساختار و شکل هندسی پیچیده تولید کند.

شرکت ایکس‌جت (XJet) یکی از شرکت‌های تولید کننده مواد سرامیکی مورد استفاده در چاپ سه بعدی است. این شرکت اخیرا تجهیزات جدیدی موسوم به Carmel 1400 و Carmel 700 را برای چاپ سه بعدی به بازار عرضه کرده است.
هر دوی این محصولات با نام تجاری Nanoparticle Jetting Technology ساخته و عرضه می‌شوند. هانان گوتایت، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت ایکس‌جت جزئیات کامل‌تری درباره این سامانه ارائه داده ‌است. براساس اطلاعات داده شده، Carmel 1400 در واقع یک دستگاه بزرگ در ابعاد ۱۴۰۰ سانتیمتر مربع بوده که ارتفاع آن به ۷٫۹ اینج می‌رسد. با این ابعاد، می‌توان گفت که این دستگاه چاپ سه بعدی یکی از بزرگترین تجهیزات چاپ سه بعدی در این صنعت است. Carmrl 700 ابعاد کوچکتری داشته و برای تولید قطعات کوچک، مقرون به صرفه‌تر است.
با استفاده از این سامانه می‌توان قطعات فلزی و سرامیکی تولید کرد و همچنین این قابلیت وجود دارد که در حین تولید سرامیک به قطعه در حال ساخت افزوده شود.
دانای از مدیران این شرکت می‌گوید که این شرکت هرگز فلزات را ذوب نمی‌کند در عوض ذرات فلزی را در یک سیال منحصر به فرد غوطه‌ور کرده و زمانی که ذرات فلزی وارد فرآیند تف‌جوشی شدند، محلول از کار زدوده می‌شود.
گوتایت می‌گوید: « فناوری جت نانوذرات یک روش چاپ سه بعدی منحصر به فرد بوده که فرآیند تولید افزودنی برای فلزات یا سرامیک‌ها را می‌توان با آن اصلاح کرد. در روش‌های دیگر از پودر استفاده می‌شود اما با فناوری جدید، راهکار جدیدی برای این کار ارائه کردیم.»
در حال حاضر با استفاده از این روش می‌توان تنها یک ماده سرامیکی را ایجاد نمود اما از نقطه نظر تئوری می‌توان مواد چندگانه را با استفاده از آن چاپ کرد.
از آنجایی که این فناوری مبتنی بر چاپ جوهرافشان است، بنابراین نانوذرات به صورت لایه نازک روی سطح قرار می‌گیرند و ساختاری با شکل هندسی پیچیده ایجاد می‌کنند. این روش بسیار ساده و ایمن است.