نانوپوشش ضدآتش، محصول همکاری تجاری با دانشگاه

یک شرکت استرالیایی با همکاری دانشگاه آدلاید موفق به ساخت نانوپوششی شده که با ضخامت بسیار کم می‌تواند روی مواد مختلف قرار داده شود و آنها را در برابر آتش‌سوزی مقاوم‌سازی کند. این محصول مراحل پایانی آزمون‌های عملکردی خود را سپری می‌کند.

شرکت فرست گرافیت (First Graphite) اعلام کرد که در حال کار با دانشگاه آدلاید است تا با همکاری این دانشگاه اقدام به ساخت محصولی به نام FireStop کند. این ماده در برابر آتش مصون بوده و ساختار غیرسمی دارد بنابراین می‌توان از آن در صنعت ساختمان استفاده نمود تا سازه‌ها را در برابر آتش مقاوم‌سازی کرد.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، اثربخشی این محصول به ساده بودن ساختار آن باز می‌گردد که این موضوع تجاری‌سازی آن را تسهیل می‌کند. پیش¬بینی می‌شود که در اوایل سال ۲۰۱۸ این محصول تجاری‌سازی شود.
برای تولید این محصول از گرافن استفاده شده و دانشگاه آدلاید آزمون‌های مختلفی را روی این محصول انجام داده است. یکی از آزمون‌های انجام شده به میزان غلظت گرافن در محصول مربوط می‌شود که تاثیر میزان توزیع گرافن در محصول مورد بررسی قرار گرفته و گزارش شده¬است. براساس گزارش منتشر شده توسط این شرکت، تمام نتایج به‌دست آمده تاکنون مثبت بوده به‌طوری که ورق‌های گرافنی بزرگ مورد استفاده در این محصولات منجر به مزیت‌هایی در آن شده¬است.
یکی از آزمون‌های انجام شده، بررسی ضخامت پوشش‌ها است که نتایج نشان می‌دهد که ضخامت این پوشش تنها ۳۳ درصد ضخامت مورد استفاده در محصولات مشابه در بازار بوده اما اثربخشی آن با کاهش ضخامت افت نکرده است. این به معنای یک مزیت تجاری روشن است چرا که ضخامت محصول کم شده و تنها با یک پوشش نازک، نتیجه مورد نظر به‌دست آمده است. علاوه‌بر این، براساس نتایج اولیه هزینه تولید این محصول به شکل قابل توجهی از رقبای موجود در بازار پایین‌تر است.
طرفین این پروژه قصد دارند تا این محصول را برای انجام برخی تست‌ها به یک مرکز بی‌طرف ارسال کنند. در سال ۲۰۱۷ شرکت فرست گرافیت اعلام کرد که تاییدیه دولت استرالیا را برای کارخانه تولید گرافن دریافت کرده است.