نانوداروی ضدسرطان‌ بافت نرم در مسیر تجاری‌سازی

شرکت نانوبیوتیکس به زودی فاز دوم و سوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضد سرطان‌های صلب را آغاز خواهد کرد. این آزمون روی ۱۵۶ بیمار انجام و نتایج آن در نیمه اول ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.

نانوبیوتیکس (Nanobiotix) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانوپزشکی است که روی راهبردهای جدید درمان سرطان کار می‌کند. این شرکت داوطلب‌های مورد نظر خود را برای انجام فاز دوم وسوم آزمون بالینی ثبت نام کرده تا نانوداروی NBTXR3 را برای درمان تومور بافت نرم مورد آزمایش قرار دهد. این آزمایش‌ها طی چند هفته آتی روی این بیماران انجام خواهد شد.
السا بورگی از شرکت نانوبیوتیکس می‌گوید: «ما بسیار خوشحال هستیم که در مسیر تولید دارو برای درمان سرطان بافت نرم، به این نقطه رسیده‌ایم. ما مشتاقیم که نتایج این آزمون بالینی را اوایل سال آتی منتشر کنیم.»
مطالعه فاز دوم و سوم به‌صورت بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ در اروپا و آسیا انجام شد که هدف از آن، آزمون سنجش ایمنی و کارایی این نانودارو بود که می‌توانست تومورهای جامد مختلفی را هدف قرار دهد. در این آزمون بالینی، داوطلب‌ها به صورت تصادفی انتخاب شده و سرطان‌های مختلفی مورد نظر بوده است. در این مرحله ۱۵۶ بیمار مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
این آزمون چند هدف مختلف را دنبال می‌کند. یکی از این اهداف سنجش نرخ پاسخ پاتولوژی بیماران است. در قدم بعد نرخ پاسخ هدف (ORR) با استفاده از تصویربرداری MRI مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تغییر حجم تومور نیز مورد نظر محققان است. از دیگر سؤالاتی که در این آزمون باید به آن پاسخ داده شود، تأثیر این دارو روی نرخ زنده ماندن بیماران است. نتایج این آزمون بالینی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.
نانوبیوتیکس راهبردهای مختلفی برای درمان سرطان دارد که از آن جمله می‌توان به روش NanoXray اشاره کرد که یک روش مکمل رادیودرمانی است و کارایی درمان سرطان را افزایش می‌دهد. با استفاده از این روش می‌توان بافت‌های سرطانی صلب را از بین برد. سرطان‌هایی نظیر سرطان سر و گردن، سرطان کبد، سرطان پروستات و سرطان پستان با استفاده از این روش قابل درمان است.