پاناسونیک الکترولیت حالت جامد حاوی موادنانوحفره‌ای ساخت

شرکت پاناسونیک (Panasonic) و مرکز ایمک (Imec) موفق به ساخت الکترولیت حالت جامد با هدایت بالا شدند که در آن از مواد نانوحفره‌ای استفاده شده است. این فناوری ۴ تا ۵ سال آتی وارد بازار خواهد شد.

شرکت پاناسونیک (Panasonic) و مرکز ایمک (Imec) الکترولیت حالت جامد جدیدی را برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم ساختند. ایمک مرکز نانوالکترونیک و نوآوری دیجیتال در اروپاست که در هلند واقع شده است. این الکترولیت حالت جامد در دمای اتاق دارای هدایت یونی بالایی است.
پاناسونیک اخیراً اعلام کرده که همکاری مشترک آن‌ها با مرکز ایمک منجر به ساخت الکترولیت نانوکامپوزیت حالت جامد نوینی شده است که نسبت به الکترولیت‌های سیال، هدایت الکتریکی بیشتری دارد.
این دو مجموعه به ‌دنبال توسعه باتری‌هایی با قابلیت شارژ سریع بودند که انرژی بالایی را برای استفاده در خودروهای الکتریکی تامین کنند. هدف نهایی آن‌ها این است که به حد ۱۰۰ mS/cm تا چند سال آینده برسند. در حال حاضر این دو مجموعه موفق شدند به ۱۰ تا ۳۰ mS/cm برسند.
الکترولیت‌های حالت جامدی که در این پروژه ساخته شده، از جنس سیلیکای مزوپور و حاوی حفره‌هایی بین ۲ تا ۵۰ نانومتر است.
محققان این پروژه معتقداند که الکترولیت‌های سیال برهم کنش پیچیده‌ای با نانوذرات و غشاء دارند که این موضوع خطر آتش گرفتن و ناپایداری را افزایش می‌دهد. بنابراین، این شرکت پیشنهاد تولید الکترولیت حالت جامد با هدایت الکتریکی بالا را مطرح کرد.
برای ساخت این الکترولیت، محققان نانوذرات مورد استفاده در الکترولیت‌های سیال را با الکترولیت حالت جامد ترکیب و سل‌های کوچکی به ابعاد چند میکرون ایجاد کردند. این الکترولیت در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته است. نماینده Imec معتقد است که طی ۴ تا ۵ سال آتی این فناوری به بازار خواهد رسید.
با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی، نیاز بیشتری به این نوع فناوری‌های پیشرفته احساس می‌شود. با توجه به نوع کاربردی که از این فناوری انتظار می‌رود، می‌توان عوامل مختلف در این باتری را تغییر داد و عملکرد را متناسب با نیاز تنظیم کرد. پاناسونیک قصد دارد تا هزینه ذخیره و تولید انرژی در این باتری‌ها را به رقم ۰٫۰۶ دلار برای هر کیلووات در ساعت در هر چرخه کاهش دهد.