ثبت پتنت نانوحسگر حساس به فشار در USPTO

شرکت گرولتکس پتنتی با موضوع نانوحسگر حساس به فشار را در دفتر USPTO به ثبت رسانده است. این نانوحسگر با استفاده از تک لایه‌های گرافنی ساخته شده‌است.

شرکت گرولتکس (Grolltex) موفق به ثبت پتنتی برای حسگر جدید خود شده‌است؛ حسگری ساخته شده‌ از تک لایه گرافنی. این پتنت با عنوان Graphene-based multi-modal sensor در دفتر ثبت اختراعات USPTO به ثبت رسیده است.
در این پتنت به توضیح ساخت حسگری پرداخته می‌شود که در آن از فناوری مواد دوبعدی شرکت گرولتکس استفاده شده‌است؛ فناوری که به گفته‌ی مسئولان گرولتکس منجر به ساخت حساس‌ترین و کوچکترین حسگر جهان می‌شود.
این شرکت در حال کار روی کاربردهای این فناوری است تا از آن در بخش زیست‌حسگری و حوزه دفاعی استفاده کند.

جف درا از بنیان‌گذاران شرکت گرولتکس می‌گوید: «این حسگر تک لایه اتمی را می‌توان برای شناسایی فشار به‌کار برود. این حسگر به‌قدری حساس است که قادر به دریافت سیگنال‌های سلول‌های قلب و ثبت ضربان آن‌ها است. با استفاده از این حسگر می‌توان آزمایش سمیت روی سلول‌های قلبی انجام داد؛ کاری که با روش‌های رایج زمان‌بر و پرهزینه است و برای تأیید و سنجش عملکرد داروهای جدید ضروری است.»
از سوی دیگر، حسگر گرافنی تک لایه‌ای که توسط این شرکت پتنت شده‌است، از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است؛ در نتیجه در مقابل حرارت کمترین نویز را ایجاد می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که این حسگر برای سنجش میکروفشارها بسیار ایده‌آل است.
این حسگر بسیار کوچک بوده و می‌توان آن را روی بدنه‌ی هواپیما و هلیکوپتر قرار داد تا فشارهای وارد شدن بر بدنه را به‌صورت زنده گزارش کند. در حال حاضر سنجش این فشارها با ادوات و فناوری‌های رایج به‌سادگی و با دقت انجام نمی‌شود. همچنین می‌توان از این حسگرها به‌صورت مستقیم در سازه‌هایی نظیر پل‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد.
درا می‌گوید: «شرکت‌های مختلفی نسبت به این فناوری علاقه‌مند و وارد مذاکره برای توسعه آن شده‌اند. ما در حال حاضر به‌دنبال ارزیابی این پیشنهادها به‌منظور همکاری مشترک برای توسعه‌ی این فناوری هستیم.»
گرولتکس روی فناوری مواد بعدی نظیر نیترید بور هگزاگونالی کار می‌کند و صاحب فناوری تولید تک لایه‌های گرافنی با استفاده از CVD است.