فناوری میکروسکوپ رامان بومی؛ از علم تا عمل

شرکت تکفام‌سازان طیف نور اولین سازنده میکروسکوپ رامان در کشور بوده و همچنین در زمینه ساخت طیف‌سنج‌های پهن‌باند نیز فعالیت دارد. این شرکت از سال ١٣٩۴ تاکنون در زمینه ساخت و تولید محصولات خود، فعالیت داشته است.

سید حسن توسلی، مؤسس و مدیرعامل شرکت تکفام‌سازان طیف نور و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، از جمله کارآفرینانی است که توانسته علم را به عمل تبدیل کند و آغازگر تحولی نو در زمینه میکروسکوپی و طیف‌سنجی در کشور است.
مدیرعامل شرکت تکفام‌سازان طیف نور ضمن اشاره به شروع فعالیت اقتصادی خود با حمایت ستاد فناوری نانو و پشتوانه ١۵ سال تحقیق در روش‌های مختلف اسپکتروسکوپی گفت: «سرمایه اولیه شرکت در واقع از قراردادی که با ستاد نانو تنظیم شده بود، تأمین می‌شد. در این قرارداد موظف به ساخت دستگاه میکروسکوپ رامان و تحویل آن به ستاد نانو بودیم. اولین محصول شرکت، دستگاه میکروسکوپ رامان بود که این محصول خودش زیرمجموعه‌های زیادی را شامل می‌شد. یکی از زیرمجموعه‌های اصلی این محصول اسپکترومتر است که این دستگاه هم توسط شرکت طراحی و ساخته شد.»
وی روند توسعه محصولات شرکت تکفام‌سازان طیف نور از اولین نمونه خریداری‌شده توسط ستاد نانو تا فروش داخلی محصولات به مراکز علمی و پژوهشی را راهی دشوار ولی ممکن ارزیابی کرد و گفت: «در مورد سختی‌های کار همه تولیدکنندگان با آن آشنا هستند، زیرا با توجه به اینکه زنجیره‌های تأمین و تولید محصول در کشور هنوز به‌صورت کامل مهیا نیست، کار تولیدی سخت و چالش‌برانگیز است. درصدد هستیم با تغییر محصولات شرکت، یک بازار فروش جدید در سطح عمومی جامعه ایجاد کنیم تا به فروش بهتری دست یابیم.»
توسلی ضمن تشریح فعالیت‌های بازاریابی در نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک شاهد صادرات همچنین خودکفایی و رهایی از وابستگی به محصولات خارجی باشیم.