دسترسی شرکت‌های تجاری به کامپیوتر کوانتومی IBM

شرکت IBM فناوری کامپیوتر کوانتومی خود را برای استفاده‌ی گروهی از مشتریان عرضه کرد. قرار است شرکت‌هایی در حوزه‌های مالی، مواد، خودروسازی و شیمی از این سامانه استفاده کنند.

دوازده سازمان بزرگ که در میان آن‌ها نام‌هایی نظیر سامسونگ و دایملر وجود دارد، به‌عنوان اولین مشتری شبکه IBM Q شرکت آی‌بی‌ام قراردادی با این شرکت امضاء کردند تا از محاسبات کوانتومی آی‌بی‌ام استفاده کنند.
این قرار برای تغییر کسب و کار شرکت آی‌بی‌ام و رونق فناوری IBM Q اهمیت زیادی دارد. پلتفورم این فناوری برای استفاده محققان صنعتی و دانشگاهی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت IBM، بیش از ۶۰ هزار نفر، بیش از ۱٫۷ میلیون آزمایش را روی پردازشگر کوانتومی این شرکت اجرا کرده‌اند که این کار از طریق محیط ابری Bluemix انجام شده‌ است. ظهور شبکه Q نشان دهنده این واقعیت است که فناوری IBM به‌صورت تجاری وارد بازار شده‌است.
در حال حاضر شرکت‌های ‌‌ JPMorgan Chase, Daimler AG, JSR Corporation, Barclays, Hitachi Metals, Honda, Nagase و Samsung به همراه دانشگاه‌های کیو، آکسفورد ملبورن و آزمایشگاه ملی اوک‌ریج در صف استفاده از این فناوری هستند. تمامی این مشتریان می‌توانند به کامپیوتر کوانتومی ۲۰ کیوبیتی این شرکت دسترسی داشته باشند؛ کامپیوتری که در نوامبر سال جاری نصب و راه‌اندازی شد. یک سامانه ۵۰ کیوبیتی در حال حاضر به‌عنوان نمونه اولیه ساخته شده که در آینده نزدیک در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
هر یک از کاربران می‌توانند از این کامپیوتر برای انجام تحقیق و توسعه در حوزه محاسبات کوانتومی استفاده کنند. برخی از شرکت‌ها روی خدمات مالی تمرکز دارند و به دنبال تحلیل قیمت و بهینه‌سازی تجارت با استفاده از این کامپیوتر هستند. شرکت دایملر قصد دارد تا از این شبکه برای توسعه مواد جدید به‌منظور استفاده در سل باتری‌ها استفاده کند که این کار از طریق شیمی کوانتومی انجام می‌شود. شرکت سامسونگ نیز روی مطالعه مواد جدید برای استفاده در میکروالکترونیک و بهبود تولید کار می‌کند. شرکت‌های بارکلیز، هیتاچی، هندا و ناگاس نیز به دنبال کاربردهای این فناوری در بخش مالی، مواد، خودروسازی و شیمی هستند.