عرضه تجاری نسل جدید فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی

شرکت نانوکو نسل جدیدی از فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی را به بازار عرضه کرد. این فیلم‌ها را می‌توان برای ساخت نمایشگر مورد استفاده قرار داد.

شرکت نانوکو (Nanoco) نسل جدید نانومحصول خود موسوم به Nanoco CFQD® Fine Color Film را به بازار عرضه کرده‌است. این فیلم براساس فناوری نقاط کوانتومی این شرکت ساخته شده و موجب افزایش روشنایی بین ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود. از این محصول می‌توان برای بهبود کیفیت نمایشگرها و تلویزیون استفاده نمود. این فناوری در نمایشگاه CES 2018 لاس‌وگاس برای بازدید کنندگان عرضه شد.
نقاط کوانتومی در حال تسخیر بازار نمایشگرها هستند. دلیل این امر، توانایی آن‌ها در تولید رنگ‌های زنده و تصاویر زیبا نسبت به LCDهای رایج است. همچنین این نقاط کارایی انرژی بالا، زمان پاسخ‌دهی سریع و از هزینه‌ی ‌کمتری نسبت به فناوری‌هایی نظیر OLED برخوردار هستند. از این رو تقاضا برای استفاده از نقاط کوانتومی در صنعت نمایشگر رو به افزایش است. در حال حاضر نقاط کوانتومی دقت و دامنه‌ی رنگ را در تلویزیون‌ها افزایش داده‌اند.
به اعتقاد شرکت نانوکو، تنها فیلم Nanoco CFQD® Fine Color Film می‌تواند امکان تأمین نیاز مشتریان را در این حوزه برآورده سازد و در نهایت منجر به ساخت نسل جدیدی از تلویزیون‌هایی با ترکیب رنگ بالا شود.
مایکل الدمن، مدیرعامل شرکت نانوکو، می‌گوید: «تلویزیون‌های HD در حال تسخیر سهم اصلی بازار هستند. فیلم رنگی CFQD Fine ما در تولید این تلویزیون‌ها منجر به افزایش و بهبود کیفیت رنگ در این تلویزیون‌ها می‌شود. با توجه به تقاضای مشتریان برای این فناوری، بازار نیز علاقه‌مند به استفاده از فناوری ما است. از این رو ما نوآوری جدید خود را در سال ۲۰۱۸ معرفی کردیم و از عرضه این فناوری جدید بسیار خرسندیم.»
از ویژگی‌های این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • CFQD از ملزومات BT.2020 پشتیبانی می‌کند.
  • نقاط کوانتومی عاری از کادمیم برای تبدیل رنگ استفاده می‌شود.
  • نقاط کوانتومی الکترولومینسانس برای رسیدن به عملکرد بالای نمایشگر به‌کار گرفته می‌شود.

نانوکو در سال ۲۰۰۱ با هدف تجاری‌سازی نقاط کوانتومی در انگلستان تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر منچستر قرار دارد.