استفاده‌ی مخترع ۱۲ ساله‌ از نانولوله‌کربنی برای شناسایی سرب در آب

یک مخترع جوان موفق شد با استفاده از نانولوله‌های کربنی و تلفن همراه، روشی برای شناسایی سرب در آب ارائه کند. ا, برای اختراع جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری چالش دانشمند جوان را به خود اختصاص داد. او قصد دارد این فناوری را تجاری‌سازی کند و برای این کار مدل کسب و کاری نیز آماده کرده است.

جیتانجیل رائوی ۱۲ ساله ‌است تا کنون ۸ اختراع را به‌ ثبت رسانده است. او اخیراً موفق به ساخت دستگاهی شده‌است که در آن از نانولوله‌کربنی و تلفن همراه برای شناسایی وجود آلودگی سرب در آب استفاده می‌شود. این کار در مدت ۱۰ ثانیه قابل انجام است. رائو برای این اختراع خود موفق به دریافت جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری دانشمند جوان آمریکا شد.
رائو می‌گوید: «من بعد از شنیدن مشکلات آلودگی سرب در آب به فکر راهکاری برای حل این مشکل افتادم. ابتدا سعی کردم برای زدایش سرب از آب روشی پیدا کنم، اما به نظرم رسید قبل از آن باید روشی برای شناسایی سرب در آب داشته باشم. بررسی‌های اولیه نشان داد که من به نانولوله‌های کربنی نیاز دارم. والدینم به من کمک کردند تا بتوانم نانولوله‌های مورد نیازم را پیدا کنم.»
او ویدئویی از فناوری مورد نظر خود را برای چالش دانشمند جوان ۳M ارسال کرد و در میان ۱۰ فینالیست برتر این چالش قرار گرفت. بعد از چند ماه کار روی نمونه‌ی اولیه و انجام مطالعات، به همراه والدین خود به دفتر مرکز شرکت ۳M در مینسوتا رفت و یک سخترانی ۵ دقیقه‌ای در مقابل هیئت داوران داشت و سپس ۵ دقیقه نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. در نهایت نام رائو به‌عنوان برنده‌ی جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری دانشمندان برتر اعلام شد.
علم هدف اصلی رائو نیست و او به کسب و کار می‌اندیشد. رائو می‌گوید: «من اختراع را دوست دارم اما در کنار تحقیقات، بازاریابی را نیز دوست دارم.»
او یک مدل کسب و کار برای این اختراع خود ارائه داده و امیدوار است که بتواند هزینه‌ی این کسب و کار را تأمین کند. در حال حاضر ادوات سنجش سرب در آب، ۲۰ دلار قیمت دارند که رائو امیدوار است بتواند با این فناوری جدید هزینه این ادوات را کاهش دهد. رائو قصد دارد تا این جایزه را برای راه‌اندازی کسب و کار و آموزش خود هزینه کند.