اینتل: فناوری ۱۰ نانومتری ساخت تراشه به تولید انبوه می‌رسد

شرکت اینتل (Intel) اعلام کرد که در سال جاری میلادی فناوری ۱۰ نانومتری به تولید انبوه خواهد رسید. پیش از این تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری بارها به تعویق افتاده بود.

غول تراشه‌سازی جهان، اینتل، به دلیل توانایی مهاجرت به فناوری‌های تولید تراشه‌های جدید به خود افتخار می‌کند؛ تراشه‌هایی با عملکرد بالا و مصرف انرژی کم. یکی از فناوری‌های اخیر این شرکت، فناوری تراشه‌ی ۱۴ نانومتری است که در سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه رسید. بعد از آن، این شرکت به سوی نسل جدیدی از تراشه‌ها موسوم به فناوری ۱۰ نانومتری رفت که قرار شد در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ به تولید انبوه برسد، اما این امر محقق نشد و این برنامه بارها به تعویق افتاد تا این که در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید.

۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ بریان کرزانیچ، مدیرعامل این شرکت، مدعی شد که اینتل اولین محموله‌ی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری خود را بارگیری کرده است. هر چند مدتی بعد باب سوان از مدیران اینتل اعلام کرد که افزایش واقعی نرخ تولید فناوری ۱۰ نانومتری تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ اتفاق نمی‌افتد.

هر چند این خبر خوب نیست، اما خبر خوب آن است که شواهد مالی وجود دارد که نشان می‌دهد فناوری تراشه‌ی ۱۰ نانومتری به زودی وارد مرحله‌ی تولید انبوه می‌شود. سوان می‌گوید که اینتل انتظار دارد تا حاشیه‌ی سود نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد کاهش یابد. البته بهبودهایی در فناوری ۱۴ نانومتری انجام شده تا اثرات وارد شدن فناوری ۱۰ نانومتری تا حدی جبران شود.

به نظر می‌رسد این جایگزینی فناوری ۱۰ نانومتری به جای ۱۴ نانومتری در خط تولید اینتل به زودی اتفاق بیافتد و محصولات مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری وارد بازار شوند. مورتی رنداچینتالا از مدیران شرکت اینتل چندی پیش گفته بود که تا زمانی که این شرکت به اطمینان کامل برای راه‌اندازی خط تولید این فناوری نرسد، این نانومحصول موسوم به کانونلیک به بازار عرضه نخواهد شد. اینتل پیش از این خبر از ارائه‌ی تراشه‌ی کانونلیک داده بود؛ تراشه‌ای که برای نوت‌بوک‌های کم‌مصرف و ادوات هیبریدی نظیر تبلت/نوت‌بوک مناسب است. این شرکت پایان سال جاری را به‌عنوان زمان عرضه‌ی این محصول اعلام کرده بود.