نانوغشائی برای کاهش مصرف انرژی در نمک‌زدایی از آب

یک شرکت هنگ‌کنگی موفق به ساخت غشاءهایی شده که می‌تواند با مصرف انرژی کمتر از آب نمک‌زدایی کند. این نانوغشاءها هزینه نمک‌زدایی آب را به شدت کاهش می‌دهند.

شرکت هنگ‌کنگی سوروان تکنولوژی (Surwon Technology) غشاء بسیار نازکی ساخته است که قابلیت استفاده در تصفیه آب را داراست. این غشاء می‌تواند مشکل کمبود آب آشامیدنی را در جهان حل کند.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت،  با کمک شرکاء مختلفی در صنعت تصفیه آب آزمون‌هایی روی این غشاء انجام گرفته است. این آزمون‌ها در چین انجام شده و نتایج آن نشان داده است که مقدار انرژی مورد نیاز برای تصفیه آب، با استفاده از این فناوری به شدت کاهش می‌یابد و می‌توان آب آشامیدنی تولید کرد.

نمک‌زدایی از آب‌دریا یا دیگر منابع آب شور، شامل فرآیندی است که در آن نمک و دیگر آلاینده‌های آب از آن جدا می‌شوند و در نهایت آبی قابل آشامیدن به‌دست می‌آید. در حال حاضر برای انجام فرآیند نمک‌زدایی به انرژی فراوانی نیاز است؛ بنابراین با استفاده از فناوری‌های رایج، تصفیه آب‌های جاری و رودخانه‌ها مقرون به‌صرفه نیست.

یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: «این غشاء را می‌توان برای نمک‌زدایی به روش اسمز معکوس و روش گرمایی به کار گرفت. بنابراین انتظار می‌رود این فناوری را بتوان در سال آینده به‌صورت تجاری در بازار شاهد بود.»

در این غشاء از گرافن استفاده شده که دوام بالایی دارد. سوروان تکنولوژی با شرکت‌های مختلفی همکاری می‌کند تا بتواند با توجه به نیاز مشتریان خود در حوزه‌های مختلف، غشاء تولید کند. این غشاءها در سامانه‌های تصفیه آب فعلی  قابل استفاده هستند و به کاربر اجازه می‌دهند تا حجم بالایی از آب را از آن عبور دهند. این غشاءها قادراند با مصرف انرژی کمتر، با کارایی مشابه غشاءهای رایج، نمک‌زدایی کنند.