محصولات نانوی ایران در غرفه ملی ایران در شانگهای چین

غرفه ملی ایران (Iran National Pavilion) در نمایشگاه دائمی بین‌المللی شانگهای کشور چین، با حضور مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، روز چهارشنبه مورخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۶ افتتاح شد. در این نمایشگاه از محصولات ایرانی در حوزه‌های مختلف، از جمله ۲۰ محصول در حوزه فناوری نانو رونمایی شد.

غرفه ملی ایران در شهر شانگهای چین با هدف حمایت از تجارت و فعالیت‌های مرتبط بین دو کشور ایران و چین با مساحتی بالغ بر ۵۴۰۰ متر مربع افتتاح شد. غرفه ملی ایران زیر نظر منطقه آزاد بندر شانگهای و سازمان توسعه تجارت ایران اداره می‌شود و می‌تواند در جهت ارتقای تعاملات و مناسبات تجاری-اقتصادی، سرمایه گذاری، همکاری‌های صنعتی و تبادلات فرهنگی بین ایران و چین به کار آید.

امیر قربانعلی مدیر مرکز فناوری نانو ایران و چین، در رابطه با فرایند شکل‌گیری همکاری ایران و چین و تاسیس غرفه ملی ایران در کشور چین گفت: «از حدود یک سال و نیم پیش، با پیگیری‌های رایزن بازرگانی و سرکنسول‌گری ایران در شانگهای و با همکاری منطقه آزاد شانگهای، برنامه توسعه غرفه ملی ایران کلید خورد. پیرو مذاکرات انجام شده، منطقه آزاد شانگهای یک فضای نمایشگاهی را در اختیار محصولات ایرانی گذاشت که در بخش‌های مختلفی نظیر فناوری‌های پیشرفته (های‌تک)، مواد معدنی، انرژی، صنایع غذایی، توریسم، فرش و دیگر صنایع دستی ساخت ایران در این غرفه به نمایش گذاشته می‌شوند و مباحث بازاریابی و همکاری تجاری‌شان با کمک طرف چینی انجام می‌گیرد.»

filereader.php?p1=main_81dc9bdb52d04dc20

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر حدود ۱۰۰ قلم محصول، از جمله ۲۰ محصول نانویی که دارای اولویت صادراتی بوده‌اند، انتخاب شده و در بخش فناوری‌های پیشرفته (های‌تک) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این محصولات در حوزه فناوری نانو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، زیست‌فناوری، گیاهان دارویی، نفت، گاز و انرژی است. برخی محصولات بخش فناوری نانو شامل داروهای ضدسرطان سینادوکسوزوم و سیناکورکومین، پماد سیناآمفولیش، سیلوسپت زخم، آمیزه‌های نانوکامپوزیتی لوله و اتصالات بی‌صدا، افزودنی‌های UPVC، دستگاه همگن‌ساز التراسونیک، دستگاه تولید نانوالیاف، انواع دستگاه‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی و آزمایشگاهی است.»

قربانعلی در خصوص تجربه‌های موفق تاسیس غرفه در چین گفت: «منطقه آزاد شانگهای تجربه تاسیس غرفه از کشورهای دیگری نظیر شیلی، استرالیا و کشورهای اتحادیه اروپا را هم در این نمایشگاه داشته و این کشورها محصولات خود را در منطقه آزاد شانگهای به نمایش گذاشته‌اند و پس از آن در حوزه بازاریابی و فروش آن در کشور چین فعالیت کرده‌اند. غرفه ملی ایران شاهراهی برای توسعه تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری، مبادلات فرهنگی، اجتماعی و همچنین ارائه خدمات در چین محسوب می‌شود و برای مردم چین و سایر کشورهای جهان امکان آشنایی با بازار ایران را فراهم می‌سازد.»

این مراسم با حضور، علیرضا ایروش، سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، سید ضیاالدین شجاعی‌برهان، معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت جمهوری اسلامی ایران، اسد الله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، علی‌مرتضی بیرنگ، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، علی دهقانی، رایزن بازرگانی شانگهای، روح الله استیری، مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل همچنین سفیر سابق چین در ایران، معاون شورای توسعه تجارت بین الملل شانگهای، مدیر سازمان سرمایه گذاری چین، معاون تجارت و توسعه سرمایه گزاری شورای توسعه تجارت بین الملل چین و مسئول غرفه ملی ایران در چین روز چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ در نمایشگاه دائمی شانگهای برگزار شد.